Zal het partnerschap met Amazon Web Services de driecijferige groei van Snowflake herstellen?

Zal het partnerschap met Amazon Web Services de driecijferige groei van Snowflake herstellen?

Bozeman, de in Mont. gebaseerde cloud datawarehousing-serviceprovider, Snowflake, ging iets meer dan een jaar geleden naar de beurs met een verdubbeling van de aandelenprijs op de eerste handelsdag om te sluiten op $ 240. Sindsdien waren de aandelen op 23 september met ongeveer 31% gestegen – minder dan de stijging van 36% van de S&P 500.

Snowflake groeit snel, maar het meest recente winstrapport voorspelt een groei met dubbele in plaats van driecijferige cijfers.

Om zijn aandelen voort te stuwen, denk ik dat het de verwachtingen moet overtreffen wanneer het de resultaten over het derde kwartaal rapporteert en zijn begeleiding verhoogt.

Snowflake werkt samen met Amazon Web Services (AWS) om bedrijven te helpen zakelijke waarde te halen uit de machine learning (ML) en kunstmatige intelligentie (AI)-services van AWS. Een zo’n bedrijf – Western Union – vertelde me dat dit partnerschap zijn bedrijf heeft geholpen.

Deze samenwerking houdt ook in dat Snowflake aanzienlijke betalingen doet aan AWS voor infrastructuurdiensten en concurreert met de datawarehousing-service van AWS.

Zal de samenwerking tussen Snowflake en AWS de groei van Snowflake versnellen? Terwijl Snowflake weigerde de inkomsten te delen die het genereert uit het AWS-partnerschap, zei AWS: “Amazon SageMaker [the ML service for which Snowflake provides the data cloud] is een van de snelst groeiende services in de geschiedenis van AWS. We hebben meer dan 100.000 klanten die AI/ML-services gebruiken.”

(Ik heb geen financieel belang bij de effecten die in dit bericht worden genoemd).

De verwachtingen van Snowflake verslaan de groei

In het tweede kwartaal van 2021, hoewel het langzamer ging lopen voordat het naar de beurs ging, groeide Snowflake nog steeds snel – het overtrof de topline-verwachtingen en verloor meer geld dan beleggers hadden verwacht.

Hoeveel is de groei vertraagd? In het jaar dat eindigde in januari 2020 steeg de omzet van Snowflake met 173,7% tot $ 264,7 miljoen, terwijl het nettoverlies bijna verdubbelde tot $ 348,54 miljoen. Zoals ik in augustus 2020 schreef, rapporteerde Snowflake een omzetgroei van 121% in het laatste kwartaal van juli 2020.

Een jaar later was die groei nog steeds hoog, maar langzamer dan het jaar ervoor. In het tweede kwartaal van 2021 steeg de omzet met 104,5% tot $ 272,2 miljoen – ongeveer 6% meer dan analisten hadden verwacht – terwijl het verlies in het tweede kwartaal met 251% steeg tot ongeveer $ 190 miljoen, volgens Marktoverzicht.

Snowflake verwacht dat de groei zal vertragen tot nog steeds hoge dubbele cijfers. Voor het kwartaal dat eindigde in oktober 2021 voorspelde Snowflake een productomzet van $ 280 miljoen tot $ 285 miljoen – waarvan het middelpunt 90% hoger is dan de omzet van het voorgaande jaar. Snowflake verwacht een volledige productomzet voor het fiscale jaar 2022 in het bereik van $ 1,06 tot $ 1,07 miljard – waarvan het middelpunt ongeveer 93% meer is dan het jaar ervoor.

“Snowflake zag een aanhoudend momentum in het tweede kwartaal met een driecijferige groei van de productomzet, een weerspiegeling van de kracht van de klantconsumptie”, zei CEO Frank Slootman in een verklaring.

Snowflake’s samenwerking met AWS

Snowflake en AWS bedienen samen veel belangrijke klanten, waaronder Instacart, Western Union

WU
, Anthem, Acquia, Convoy en Siemens, volgens Snowflake. In 2019 verdubbelden hun “co-selling kansen omdat ze samenwerkten om bedrijven te helpen migreren naar de cloud”, merkte het bedrijf op.

Dit jaar zijn de bedrijven van plan hun co-sellingmogelijkheden te verdubbelen door zich te concentreren op specifieke sectoren zoals financiële dienstverlening en media en entertainment.

Uiteindelijk is dit partnerschap bedoeld om bedrijven te helpen inzichten te verwerven die hun effectiviteit en efficiëntie vergroten.

Een bedrijf dat waarde haalt uit AWS is Zocdoc, een dienst die eindgebruikers helpt contact te leggen met medische zorgverleners. Met de ML-tool van Amazon, SageMaker, kon Zocdoc kritieke applicaties veel sneller opstarten door de modelontwikkeling te automatiseren.

Hoezo? Volgens Amazone, gebruikten de datawetenschappers van Zocdoc Amazon’s SageMaker om in “minder dan een dag” modellen vanaf het begin te “bouwen, trainen en implementeren”, waardoor gebruikers de juiste arts konden vinden en een afspraak konden maken op de meest geschikte tijd en locatie. Vóór SageMaker raakten de datawetenschappers van Zocdoc betrokken bij de modelontwikkeling – wat “de productontwikkelingsteams vertraagde”.

ML-modellen werken door allerlei soorten gegevens te analyseren – zowel gestructureerd als ongestructureerd (denk aan Tweets). Het verbinden van al deze bedrijfsgegevens met ML is waar Snowflake om de hoek komt kijken.

Een AWS-service die met Snowflake werkt, is SageMaker Data Wrangler – een programma dat de tijd voor het verzamelen van gegevens voor ML verkort van “weken naar minuten”, aldus Amazon. Sinds juni 2021 kunnen bedrijven die Amazon SageMaker Data Wrangler gebruiken Snowflake als gegevensbron gebruiken zonder code te schrijven.

AWS werkt graag samen met Snowflake. Zoals Bratin Saha, Amazon AI VP en General Manager Machine Learning Services, me in een interview op 16 september vertelde: “SageMaker groeit snel omdat het waardevolle klantinzichten creëert. Georgia Pacific gebruikte bijvoorbeeld [our product] om de snelheid van de papierproductie te optimaliseren om de kwaliteit met 40% te verbeteren. Snowflake maakt alle relevante data eenvoudig toegankelijk voor onze modellen.”

Snowflake ziet veel potentie in de samenwerking met AWS. Zoals SVP Product, Christian Kleinerman, me op 16 september vertelde: “We voegen waarde toe aan klanten om twee belangrijke redenen. Voor het eerst in 20 jaar hebben we innovaties in databasetechnologie doorgevoerd die technisch tegemoet komen aan wat klanten willen. Bedrijven kunnen onze datacloud gebruiken om de juiste data in ML-modellen te krijgen en zo bedrijfswaarde te creëren. Door samen te werken met AWS zullen we AI en ML democratiseren en integreren in elk domein, van sport en entertainment tot gezondheidszorg.”

Hoe Western Union profiteert van Snowflake/AWS-partnerschap

Western Union helpt mensen en bedrijven geld te verplaatsen via meer dan 550.000 agentschappen wereldwijd voor miljoenen klanten via retail- en digitale kanalen.

Western Union heeft aanzienlijke voordelen genoten van het Snowflake/AWS-partnerschap. Zoals Pavan Yerra, Senior Director in WU’s Chief Data Officer-organisatie me op 17 september vertelde: “We hebben één enkele bron van waarheid nodig voor het bouwen van modellen en aangezien we ons niet binden aan één enkele cloudserviceprovider, waarderen we dat Snowflake met alle van hen. Onze modellen helpen ons om het juiste productaanbod af te stemmen op onze verschillende klantsegmenten.”

Yerra wees erop dat de samenwerking van Western Union met Snowflake en AWS de kosten verlaagt door gegevensverplaatsing te vereenvoudigen en de inkomsten verhoogt door het marketingsuccespercentage te verhogen door aanbiedingen effectiever te richten op groepen klanten met een grotere neiging tot kopen.

Gartner Peer Review van Snowflake en AWS SageMaker

Een bredere steekproef van klanten suggereert dat Snowflake’s Data Warehouse en AWS SageMaker populair zijn bij klanten – van wie sommigen potentieel voor verbetering zien.

Snowflake Data Warehouse krijgt 4,7/5 sterren vanaf 141 klanten Gartner Peer-inzichten. Een lovende recensie laat zien hoe het product “capaciteitsbeheer vereenvoudigt en zorgt voor snelle responstijden voor alle workloads in het bedrijf.” Een minder gunstige recensie benadrukt de noodzaak voor Snowflake om zijn “gebruikersinterface en gebruikerservaring” te verbeteren.

Ondertussen krijgt SageMaker iets lagere scores — 4,3/5 sterren uit 127 beoordelingen, volgens Gartner Peer-inzichten. Een gunstige recensie merkte op dat “de werkelijke mogelijkheden van SageMaker behoorlijk verbazingwekkend zijn.” Een minder enthousiaste klant zei dat Sagemaker nuttig is voor inferentie, maar niet voor ‘training of gegevensbeheer’.

Snowflake concurreert en werkt samen met AWS

Toen Snowflake naar de beurs ging, CNBC schreef over de complexe relatie met AWS. Snowflake vertrouwt op AWS voor zijn infrastructuur en heeft een contract gesloten om tussen 2020 en 2025 $ 1,2 miljard uit te geven aan AWS-technologie.

Snowflake dekt die weddenschap af. Zoals Western Union opmerkte, draait Snowflake op andere cloudplatforms, zoals die van Microsoft en Google.

Snowflake concurreert ook met de eigen cloud datawarehousing-service van AWS. Zoals CNBC opmerkte: “AWS doet zware technische en promotionele investeringen in zijn eigen concurrent, Redshift.”

In 2018 merkte Amazon dat Snowflake zaken binnenhaalde van Redshift. Als reactie daarop richtte AWS “een verkoopteam op om het probleem aan te pakken” en door de introductie van Aqua, een service die volgens Andy Jassy – nu CEO van Amazon – de vraagprestaties vertienvoudigt ten opzichte van “elke andere cloud-datawarehouse-oplossing die er is”, meldde CNBC. .

Snowflake zegt dat het zich op zijn gemak voelt met de complexiteit van zijn samenwerking met AWS. Zoals Kleinerman in een e-mail schreef: “De behoeften van onze klanten bepalen alles wat we bij Snowflake doen. We concurreren met Redshift op het gebied van datawarehousing en we werken samen met de meeste andere [AWS] teams, en SageMaker is een voorbeeld van een geweldige samenwerking. Beide bedrijven begrijpen deze dynamiek en de voordelen van het partnerschap wegen ruimschoots op tegen de concurrentie-elementen. We doen aan het eind van de dag altijd wat goed is voor de klant.”

Bij gebrek aan een duidelijk antwoord van Snowflake, vermoed ik dat de samenwerking met AWS mogelijk niet voldoende is om de omzetgroei van Snowflake te herstellen.

Misschien zal het rapport over het derde kwartaal meer inzicht verschaffen in de vraag of Snowflake kan voorkomen dat het groeitempo vertraagt.

Source link

Zakelijk