Wereldbank FDI-ranglijst: een alternatief perspectief

Wereldbank FDI-ranglijst: een alternatief perspectief

Galerij: Waar gemaakt? De 12 landen met de beste reputatie

13 afbeeldingen

Indicatoren voor het gemak van zakendoen van de Wereldbank: een ander perspectief

In september kondigde de Wereldbank aan dat ze haar “Ease of Doing Business Rankings” (EDBR) zal beëindigen. De EDBR is een database met ranglijsten die zijn opgesteld door functionarissen van de Wereldbank om buitenlandse directe investeerders informatie te verstrekken over de praktische aspecten van het investeringsklimaat van een gastland. Sinds de oprichting in 2003 hebben veel bedrijven vertrouwd op gegevenspunten zoals het “gemak om bouwvergunningen te verkrijgen” en het proces van “het oprichten van een juridische entiteit” om belangrijke beslissingen te nemen bij grensoverschrijdende transacties. In 2021 zijn er grote zorgen ontstaan ​​over de manier waarop de Bank de rankings bepaalt. Meer specifiek onthulden geloofwaardige bronnen dat Chinese functionarissen bankfunctionarissen aanmoedigden om de methodologie van de index te wijzigen, zodat hun scores zouden verbeteren. Deze ontwikkeling – samen met de besluiten van sommige gastregeringen om aspecten van het investeringsklimaat te wijzigen om betere scores te krijgen – heeft tot kritiek van de media geleid en heeft de Bank ertoe gedwongen de index te beëindigen. Dit artikel neemt de minder populaire positie in om de ranglijst te ondersteunen door enkele van de ongerechtvaardigde kritieken aan te tonen en een alternatief perspectief te bieden om het nut ervan te overwegen.

Onterechte kritiek op de database

Voorbeeld #1: Een verkeerde voorstelling van de methodologie en de conclusie ervan

  • Mediakritiek: Volgens Bloomberg houden rankings alleen rekening met de wet- en regelgeving die buitenlandse investeerders aangaat die in de boeken / “op papier” staan, maar ze houden onvoldoende rekening met de mate waarin ze worden gehandhaafd. In het artikel stond zelfs dat het rapport slechts een “paar mensen” interviewt
  • Correctie: De EDBR-indicatoren beoordelen meer dan de relevante wet- en regelgeving. De methodologie is gebaseerd op gegevens van “enquêtes van meer dan 12.500 deskundige medewerkers (advocaten, accountants, enz.) in 190 landen die zich bezighouden met zakelijke regelgeving in hun dagelijkse werk.” om de werkelijke ervaring weer te geven die zakenmensen hebben met de manieren waarop dergelijke wetten en voorschriften worden toegepast of gehandhaafd.

Voorbeeld #2: Ongerechtvaardigde uitdaging van het nut van de ranglijst

  • Kritiek in de media: hetzelfde Bloomberg-artikel minimaliseerde ook de mate waarin besluitvormers op deze ranglijsten vertrouwen. De auteur citeerde de discrepantie tussen de algemene rangschikking van de index voor China en de werkelijke rangschikking onder gastlanden voor inkomende directe buitenlandse investeringen: “Als China echt slechts de 85e beste plaats ter wereld is om zaken te doen, waarom heeft het dan het leeuwendeel van de buitenlandse directe investeringen in de opkomende wereld gedurende de twee decennia dat de index actief was.”3 Om aan te tonen dat China nog steeds in staat is om aanzienlijke directe buitenlandse investeringen aan te trekken, ondanks zijn lage positie op de ranglijst, suggereert de auteur dat de ranglijst niet zo nuttig of significant.
  • Correctie: niemand die bekend is met de ranglijst suggereert dat uitbreidingsbeslissingen en andere FDI-strategieën uitsluitend op deze gegevens zijn gebaseerd. De ranglijst is een van de vele gegevenspunten waarop geavanceerde besluitvormers vertrouwen. Haalbaarheidsstudies, economische en politieke risicoprognoses en het vertrouwen op andere ranglijsten zijn drie voorbeelden van andere gegevensbronnen die vaak worden gebruikt. In het geval van China is het in staat om ondanks de ranglijst een aanzienlijk aantal directe buitenlandse investeringen aan te trekken, omdat het de grootste binnenlandse markt is, een stabiel politiek klimaat heeft en goedkope geschoolde arbeidskrachten.

Waarom de ranglijst moet worden voortgezet

Hoewel er veel gegevensbronnen zijn die investeringsklimaat rangschikken, zijn de EDBR-indicatoren de meest geloofwaardige bron van informatie over de praktische aspecten van zakendoen in het buitenland. Het feit dat sommige regeringen hun protocollen hebben gewijzigd om betere scores te krijgen, laat zien in hoeverre beleggers op deze ranglijsten vertrouwen. Het is een bewijs dat beleggers de index gebruiken als een belangrijke gegevensbron bij het nemen van belangrijke FDI-beslissingen. De Wereldbank is de enige geloofwaardige bron voor het rangschikken van de meer basale aspecten van zakendoen in het buitenland. (bijv. toegang tot elektriciteit, dagen wachten om een ​​vergunning te krijgen, enz.). Hoewel deze datapunten in het grote geheel misschien triviaal lijken, kunnen vertragingen bij het verkrijgen van bouwvergunningen of onvoldoende toegang tot elektriciteit ernstige en blijvende gevolgen hebben voor BDI-projecten. De overtredingen van een paar overheidsfunctionarissen en de bankmedewerkers die ze proberen te beïnvloeden, mogen die investeerders die genuanceerde zakelijke beslissingen willen nemen niet benadelen.

1 Sharma, Mihir https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2021-09-19/world-bank-s-ease-of-doing-business-list-worthy-to-die

2 https://en.wikipedia.org/wiki/Ease_of_doing_business_index

3 Sharma, Mihir https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2021-09-19/world-bank-s-ease-of-doing-business-list-worthy-to-die

Source link

Zakelijk