Verzendknelpunten kunnen tot ver in 2022 aanhouden. Dat is goed nieuws voor beleggers

Verzendknelpunten kunnen tot ver in 2022 aanhouden. Dat is goed nieuws voor beleggers

Je hebt dit waarschijnlijk al gehoord, maar als je nog niet bent begonnen met je kerstinkopen, is het misschien een goed idee om dit zo snel mogelijk te doen. De knelpunten in de scheepvaart zullen naar verwachting tot ver in 2022 aanhouden, gedreven door een trage capaciteitsgroei, een tekort aan containers en vrachtwagenchauffeurs en de aanhoudende crunch van halfgeleiderchips, waardoor de productie van nieuwe vrachtwagens voor last-mile leveringen beperkt is.

Deze “perfecte storm”-verstoringen hebben geleid tot veel hoofdpijn voor scheepvaart- en logistieke bedrijven. Maar zoals vaak het geval is, is slecht nieuws goed nieuws, vooral voor beleggers die de aandelen van containerlijnen in de 18 maanden sinds het begin van de pandemie hebben zien stijgen.

AP Moller-Maersk, ’s werelds grootste vervoerder, is bijna 190% gestegen in de handel in Kopenhagen. In september voorspellen Bloomberg-analisten dat Maersk’s netto-inkomsten voor 2021 ergens in de buurt van $ 16 miljard zullen uitkomen, wat een record zou zijn voor niet alleen het bedrijf, maar voor elk in Denemarken genoteerd bedrijf. (Het Deense farmaceutisch bedrijf Novo Nordisk bezit het huidige record nadat het in 2020 meer dan $ 6,5 miljard winst had gerapporteerd.)

Dit is natuurlijk allemaal te danken aan ongekende verzendkosten. De Freightos Baltic Index, die de wereldwijde containerprijzen meet, staat momenteel op een gemiddelde van $ 10,321 per 40-voets container. Een jaar geleden kostte dezelfde container exporteurs slechts 2.231 dollar, of ongeveer vier en een half keer minder, om te verzenden. Om slechts één container van Shanghai naar Los Angeles te verzenden, moeten bedrijven volgens Freightos nu een verbluffende $ 17.478 ophoesten.

Als u naar de bovenstaande grafiek kijkt, merkt u waarschijnlijk dat de koersen aan het doorrollen zijn, en dus zou u kunnen concluderen dat de markt zich aan het normaliseren is. Hoezeer dat de consumenten ook enige verlichting zou bieden, we zouden nog een aantal maanden van wereldwijde verstoringen van de toeleveringsketen kunnen verwachten.

Morgan Stanley: Hoger voor langer

Dat is volgens onderzoek van Morgan Stanley, die vorige week in een rapport zei dat “de markt mogelijk langer op zijn hoogtepunt blijft”. De investeringsbank verwacht dat de inkomsten uit de scheepvaart in ieder geval tot het tweede kwartaal van 2022 hoog zullen blijven. De kwartaalwinsten hebben dan misschien nog niet hun hoogtepunt bereikt, wat voldoende opwaarts potentieel biedt voor investeerders die willen deelnemen.

En dan is er nog het chiptekort. Zoals bijna alles wat tegenwoordig wordt gemaakt, werken nieuwe vrachtwagens niet zonder chips. Dit heeft de productie belemmerd.

President Joe Biden heeft onlangs een deal gesloten met havens in Los Angeles en Long Beach om 24 uur per dag in bedrijf te blijven om het scheepvaartknelpunt te helpen verlichten, maar als er niet genoeg vrachtwagens en vrachtwagenchauffeurs zijn om containers te verplaatsen, dan maakt het niet uit hoe laat de poorten open blijven. Op een gegeven moment in de afgelopen week wachtten maar liefst 100 schepen – een record – om hun lading te lossen buiten LA en Long Beach, die samen goed zijn voor 40% van alle containers die de VS binnenkomen

Om een ​​lang verhaal kort te maken, verstoringen van de toeleveringsketen kunnen de nieuwe norm zijn voor ten minste de komende zes tot twaalf maanden.

Dit zal logistieke bedrijven allerlei kopzorgen bezorgen, maar het kan zeer winstgevend zijn voor investeerders.

Verzending is een groeiverhaal op lange termijn

Het is echter belangrijk dat beleggers zich ervan bewust zijn dat alles wat ik tot nu toe heb gezegd, strikt betrekking heeft op de korte termijn. Wereldhandel en scheepvaart maken deel uit van een seculier langetermijnverhaal, met als middelpunt de mondiale middenklasse. Tot dusverre deze eeuw is de handel gestaag toegenomen met weinig onderbrekingen, aangezien het aantal mensen dat als middenklasse wordt geclassificeerd, is blijven groeien, vooral in China en India. Hoewel de pandemie de groei van het gezinsinkomen in sommige regio’s tot stilstand heeft gebracht, is een ongelooflijke Naar verwachting zullen tegen 2030 1 miljard Aziaten tot de middenklasse toetreden, volgens het World Data Lab. De meeste van deze 1 miljard mensen zullen een middenklasselevensstijl nastreven vol met meubelen, apparaten, gadgets en meer uit de middenklasse, die allemaal scheepvaart- en logistieke bedrijven in de toekomst zouden moeten ondersteunen.

Luchtvracht in augustus met bijna 8% gestegen in vergelijking met pre-pandemische niveaus

Niet alleen zeevracht ziet er nu aantrekkelijk uit. Volgens de International Air Transport Association (IATA) profiteren luchtvrachtmaatschappijen ook van de toegenomen vraag van de consument, waarbij het vrachtvolume in augustus met 7,7% is gestegen in vergelijking met dezelfde maand in 2019. Dit is iets minder dan de 8,8% groei in juli, maar nog steeds een zeer solide rapport.

Wat het passagiersvolume betreft, ben ik verheugd te zien dat het dagelijkse verkeer, zoals gerapporteerd door de Transportation Security Administration (TSA), zich begint te herstellen na de door Delta getroffen zomermaanden. We zijn nog steeds met ongeveer een half miljoen dagelijkse passagiers gedaald ten opzichte van het niveau van 2019, maar het voortschrijdend gemiddelde over 50 dagen suggereert dat we ons in een groeifase bevinden.

We denken dat de volgende groeikatalysator op 8 november zal zijn. Dan worden bepaalde beperkingen opgeheven voor reizigers uit China, India en het grootste deel van Europa. Deze beperkingen zijn van kracht sinds het begin van de pandemie in 2020, dus het zou me niet verbazen om een ​​enorme toestroom te zien van mensen die graag de VS wilden bezoeken

Verken de 10 grootste vrachtvliegtuigen ter wereld door klik hier!

Openbaring: Alle geuite meningen en verstrekte gegevens kunnen zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd. Sommige van deze meningen zijn mogelijk niet geschikt voor elke belegger. Door op de bovenstaande link(s) te klikken, wordt u doorgestuurd naar een website(s) van een derde partij. US Global Investors onderschrijft niet alle informatie die door deze/deze website(s) wordt verstrekt en is niet verantwoordelijk voor de inhoud ervan.

De Freightos Baltic Daily Index meet de dagelijkse prijsbewegingen van 40-voets containers in 12 grote zeeroutes. Het wordt uitgedrukt als een gemiddelde prijs per 40-voets container.

Beleggingen kunnen dagelijks veranderen. Beleggingen worden gerapporteerd aan het einde van het meest recente kwartaal. De volgende effecten die in het artikel worden genoemd, werden gehouden door een of meer rekeningen beheerd door US Global Investors met ingang van (30/09/2021): AP Moller-Maersk A/S

Source link

Zakelijk