Tweedehands kledingrecyclers groeien naar IPO-opgravingen

Tweedehands kledingrecyclers groeien naar IPO-opgravingen

Terwijl wereldwijde modemerken het ‘vuile werk’ van re-commerceverkoop uitbesteden, kijken leveranciers van de circulaire economie naar de openbare markten voor financiering en liquiditeit.

Door Dayna Fields

Beursgenoteerde bedrijven zoals Waste Management zamelen ons glas, plastic en papier in, maar er kan binnenkort een mogelijkheid zijn om te investeren in bedrijven die onze kleding en textiel recyclen.

Minder dan 1% van de materialen die worden gebruikt om kleding te maken, wordt momenteel gerecycled om nieuwe kleding te maken, wat neerkomt op $ 500 miljard jaarlijks verlies van gebruikte koopwaar, volgens de Ellen Macarthur Foundation, die opmerkt dat ongeveer 70% van de kledingmaterialen op de vuilstort terechtkomt of wordt verbrand.

Ondertussen zal de verkoop van gebruikte kleding naar verwachting in 2025 11 keer sneller groeien dan nieuwe kleding, volgens een rapport in opdracht van online wederverkoopbedrijf ThredUp, dat opmerkt dat de coronaviruspandemie versnelde de trend.

Online marktplaatsen voor tweedehands mode profiteren al van de zuinige beweging, die nu weer in zwang is dankzij jongere generatie Z en millennial-consumenten die op zoek zijn naar kortingen op designer blindgangers.

In februari, het in Californië gevestigde Poshmark ging naar de beurs en haalde $ 277 miljoen op tegen een waardering van meer dan $ 3 miljard. ThredUp volgde in maart en haalde $ 168 miljoen op. Deze zomer heeft het in New York gevestigde Rent the Runway, een online verhuurservice voor designerjurken, een aanvraag ingediend om openbaar te worden.

Terwijl deze bedrijven alleen consumenten verbinden die gebruikte mode willen kopen en verkopen, komt er een nieuwe lichting bedrijven op die gebruikte kleding en accessoires verzamelen, authenticeren en repareren voor wederverkoop.

Leden van de ‘circulaire economie’, bouwen ze logistiek en infrastructuur helemaal opnieuw uit en streven ze naar wereldwijde schaal om te blijven voorzien in wereldwijde modemerken, die deze wederverkoopbedrijven inhuren om te zorgen voor het ‘vuile werk’ dat achter de scènes van hun re-commercesites.

Patagonia, bijvoorbeeld, verkoopt zijn gebruikte en gerepareerde kleding sinds 2017 voor vaak de helft van de oorspronkelijke winkelwaarde via zijn re-commercesite ‘Worn Wear’. Meer recentelijk volgde Lululemon dit voorbeeld met zijn ‘Like New’-divisie, net als Levi’s via zijn ‘SecondHand’-segment.

Al deze merken besteden hun wederverkoopactiviteiten uit aan het in Californië gevestigde Trove, voorheen bekend als Yerdle, dat vorige maand beveiligd $ 77,5 miljoen aan Series D-financiering, geleid door G2 Venture Partners.

Volgens een recentelijk in gebruik genomen ThredUp-rapport is 60% van de traditionele retailmanagers van plan om te profiteren van re-commerceverkopen via partnerschappen met uitbestede wederverkoopbedrijven, terwijl slechts 8% zei dat ze er de voorkeur aan zouden geven om er een te verwerven. De beperkte pool van strategische kopers suggereert dat IPO’s hun beste optie zouden kunnen zijn voor financiering en liquiditeit.

Het in Californië gevestigde Fashionphile, een verkoper van tweedehands luxe handtassen die gebruikte designer handtassen van consumenten koopt en authenticeert, ziet een beursgang bijvoorbeeld als een zeer aantrekkelijke exit-strategie, vertelde oprichter Sarah Davis onlangs. Fusiemarkt.

Davis zei dat het bedrijf “schaalvoordelen bereikt” en op een dag “100%” naar de beurs zou kunnen gaan. De beursgang van Poshmark dit jaar was “erg spannend en inspirerend”, merkte ze op.

Marque Luxury, een in Californië gevestigde business-to-business leverancier van tweedehands designeraccessoires, vertelde: Fusiemarkt het zou binnen vijf jaar een openbare notering in de VS of het VK kunnen overwegen.

Om wereldwijde modemerken als klanten te behouden, moeten deze bedrijven de capaciteit opbouwen om op wereldwijde schaal kleding in te zamelen, schoon te maken en te repareren.

“Om overheidsinterventie voor te zijn, steken wereldwijde merken hun hand op en vragen hoe we dit doen? Het probleem is dat er geen infrastructuur is”, zegt Scott Kuhlman, CEO van textielrecycler ReCircled.

Bedrijven die de infrastructuur uitbouwen om kleding uit de vuilstort te houden, kunnen ooit net zo winstgevend – en net zo essentieel – zijn als bedrijven die hetzelfde doen voor papier en plastic.

Dayna Fields is een in Chicago gevestigde journalist voor Mergermarket over eten, drinken, schoonheid en detailhandel. Ze is te bereiken op Dayna.Fields@iongroup.com

Source link

Zakelijk