Sprouts Farmers Market verbetert de winst en creëert aandeelhouderswaarde

Sprouts Farmers Market verbetert de winst en creëert aandeelhouderswaarde

Ondanks het ontbreken van omzetramingen in 3Q21 en het teruggeven van een deel van de pandemie-geïnduceerde verkoop van 2020, is dit bedrijf winstgevender dan het was vóór de pandemie en breidt het zijn bereik uit in de snelgroeiende gezondheids- en welzijns- en natuurlijke/biologische supermarkten. markten. Sprouts Farmer’s Market (SFM) blijft een lang idee.

Sprouts Farmers Market heeft een zeer aantrekkelijk risico/rendement

Ik maakte Sprouts a Long Idea in november 2020 en het aandeel presteerde sindsdien 10% slechter dan de markt. Gezien de sterke marktpositie en goedkope waardering van het bedrijf, blijf ik echter opwaartse kracht in het aandeel zien.

Afbeelding 1: Lange ideeprestaties: van publicatiedatum tot 21/11/9

Wat werkt:

De omzet blijft stijgen ten opzichte van 2019 en het winkelend publiek geeft meer uit. Sprouts Farmer’s Market overtrof de verwachtingen, ondanks ontbrekende top-line schattingen, aangezien de verkoop vertraagde ten opzichte van de recordniveaus in de periode van vorig jaar, toen de verkoop van levensmiddelen steeg te midden van lockdown-bestellingen en stijgende COVID-19-gevallen. Ondanks de daling van de hoogtepunten van 2020, is de omzet in 3Q21 nog steeds 5% hoger dan in 3Q19.

In vergelijking met 2019 merkt Sprouts op dat klanten meer producten per aankoop kopen en hogere gemiddelde prijzen betalen via “een combinatie van mix, minder promoties en inflatie.”

In de toekomst verwacht het management dat de omzet in 2022 jaar-op-jaar (op jaarbasis) zal groeien “met lage tot gemiddelde eencijferige cijfers”.

Marges blijven 2nd Alleen naar Amazon. Andere kruideniers met een meer gecommoditiseerd aanbod kunnen moeite hebben om de marges op peil te houden naarmate de inflatie stijgt. Sprouts merkt echter op dat buiten bepaalde eiwitproducten, het “in staat is geweest om door te geven wat aan ons is doorberekend”, wat de reden is waarom de netto operationele winst na belastingen (NOPAT) marges van 5,5% over de volgende twaalf maanden (TTM ) hoger blijven dan elk jaar van het model van mijn bedrijf.

Bovendien betekent de focus van Sprouts op lokale inkoop dat het bedrijf een krachtige onderhandelingspositie heeft ten opzichte van veel kleinere leveranciers waarvan Sprouts een ‘grote klant’ is. Volgens figuur 2 scoort de NOPAT-marge van Sprouts boven alle concurrentie, behalve voor Amazon (AMZN), wiens marge ongetwijfeld een boost krijgt van zijn software/cloud-activiteiten.

Figuur 2: De NOPAT-marge van Sprouts vs. Wedstrijd

Nieuwe winkelindeling helpt de margeverbetering te behouden. Elke verdere stijging van de kosten van zijn producten kan ook worden beperkt door de uitrol van de bijgewerkte winkelformule van Sprouts. De nieuwe winkels zijn bedoeld om gebruik te maken van de “boerenmarkt”-ervaring waar Sprouts bekend om staat en om het diepvries- en gekoelde aanbod uit te breiden.

De nieuwe winkels kosten gemiddeld 20% minder om te bouwen, grotendeels als gevolg van 50% lagere kosten in delicatessenwinkels en 50% lagere kosten in eiwitarmaturen. Bovendien schat Sprouts dat de kleinere winkels gemiddeld 20% minder kosten om te exploiteren vanwege de lagere huur en lagere arbeidskosten door de toevoeging van self-checkout.

Het belangrijkste is dat, ondanks dat het kleiner is, de efficiëntere lay-out betekent dat Sprouts het aantal verkochte producten niet vermindert, en het management verwacht dat “de verkoop minstens gelijk zal zijn aan de grotere dozen die we in het verleden hebben gebouwd.”

Winkelgroei vergroot marktbereik. Sprouts Farmers Market heeft de winstgevendheid verbeterd en het aantal winkels voortdurend uitgebreid. Van 2013 tot het einde van 3Q21 heeft Sprouts het aantal winkels met 10% per jaar verhoogd. Het bedrijf is van plan in 4Q21 negen nieuwe winkels te openen en in 2022 nog eens 25-30 winkels. geen geringe prestatie. Zeer weinig bedrijven zijn in staat om groei te realiseren en tegelijkertijd de ROIC te verbeteren.

Private Label helpt ook de winstgevendheid. De private label-activiteiten van Sprouts helpen het zich te onderscheiden van de grotere box-retailers, terwijl de winstgevendheid wordt vergroot. Het bedrijf merkt op dat zijn huismerkproducten klanten ook “lagere prijzen bieden, terwijl ze toch over het algemeen een hogere marge opleveren in vergelijking met merkproducten.” De huismerkproducten van Sprouts als percentage van de omzet zijn gegroeid van 10% in 2016 naar 16% in 2020.

E-commercewinsten zijn blijven bestaan. In 3Q21 was de e-commerceverkoop goed voor 10% van de omzet, een lichte stijging van 9,5% in 2020 en slechts 3,7% in 1Q20 (de vroegst beschikbare gegevens). E-commerceverkoop correleert met hogere uitgaven per consument, zoals Sprouts opmerkte in zijn: 2Q21 winstoproep dat “het e-commercemandje aanzienlijk hoger bleef dan een winkelmandje.”

In de toekomst bieden de e-commerceverkopen van Sprouts groeimogelijkheden. Het bedrijf merkt op dat het tussen Instacart en zijn eigen site “klantgegevens verzamelt van ongeveer 2/3e van degenen die online winkelen”, die vervolgens kunnen worden gebruikt om extra online en fysieke verkopen te ondersteunen.

Gepositioneerd in snelgroeiende markten. De vraag naar gezondheids- en welzijnsproducten, samen met natuurlijke en biologische producten, groeit in een snel tempo dat Sprouts een lange termijn startbaan voor groei biedt.

  • De wereldwijde markt voor biologische voeding en dranken is: verwacht om van 2020-2028 jaarlijks met 16,4% te groeien
  • De wereldwijde markt voor gezondheids- en welzijnsproducten is: geprojecteerd om jaarlijks met 6,3% te groeien van 2021-2025

Wat werkt niet:

Na een recordomzet in 2020, is de vergelijkbare omzetgroei van Sprouts in de eerste negen maanden van 2021 negatief op jaarbasis. De TTM-omzet blijft echter hoger dan in elke jaarperiode vóór 2020, en de omzet in de eerste negen maanden van 2021 is gestegen 8% over dezelfde periode in 2019. Met andere woorden, hoewel het bedrijf een deel van de omzetstijgingen van 2020 heeft teruggegeven, blijft de verkoop nog steeds hoger dan het niveau van vóór de pandemie.

De eerdere marketing van Sprouts was, zoals toegegeven door het managementteam, er niet in geslaagd om de concurrerende en/of lagere prijzen effectief aan de consument te communiceren. De waardepropositie was pas duidelijk toen consumenten de winkel bereikten, wat hielp om het marktaandeel van Sprouts te vergroten, gemeten als omzet als een percentage van Amerikaanse supermarktverkopen gedaald van 0,84% in 2020 naar 0,79% over de TTM. Maar zelfs met deze daling blijft het gemiddelde marktaandeel over de afgelopen drie jaar 0,81%, een stijging van 0,77% in 2019 en 0,41% in 2014.

Om de ineffectieve marketing aan te pakken, heeft Sprouts zijn materialen bijgewerkt om prijzen en gedifferentieerde producten, zoals lokale variëteiten van biologische producten, te benadrukken. Het winkelverkeer verbeterde in elke maand van 3Q21 en het management is van mening dat het bijgewerkte marketingmateriaal een belangrijke factor is in die verbetering.

Hoewel Sprouts de meeste kostenstijgingen heeft kunnen doorberekenen, hebben de aanhoudende tekorten aan arbeidskrachten in het hele land nog steeds gevolgen voor het bedrijf. In 3Q21 had Sprouts minder sollicitaties, en als de beschikbare arbeidskrachten krapper worden, kunnen de marges in gevaar komen.

SFM is nog steeds geprijsd voor permanente winstdaling van 60%

Ondanks een groeiende markt, een meer winstgevende bedrijfsvoering en verwachtingen voor een terugkeer naar YoY-groei in 2022, handelt SFM nog steeds onder de driejarige gemiddelde economische boekwaarde (EBV)[1]. Met een prijs-tot-driejaars gemiddelde economische boekwaarderatio van 0,4, verwacht de markt een aanzienlijke winstdaling, ondanks de richtlijnen van het management en consensusschattingen voor het tegenovergestelde.

Hieronder gebruik ik het omgekeerde DCF-model van mijn bedrijf om de verwachtingen voor toekomstige groei van de kasstromen te analyseren, ingebakken in een aantal aandelenprijsscenario’s voor Sprouts.

In het eerste scenario neem ik aan dat Sprouts’:

  • NOPAT-marge daalt tot 4% (bedrijf laag in 2016, vergeleken met 5,5% TTM en 5-jaars gemiddelde van 4,5%) van 2021 tot 2030, en
  • omzet daalt met 6%, jaarlijks vermeerderd tot 2030

In dit scenario daalt Sprouts NOPAT jaarlijks met 9% in het komende decennium en is het aandeel vandaag $ 25/aandeel waard – bijna gelijk aan de huidige prijs. Zie de wiskunde achter dit omgekeerde DCF-scenario. Ter referentie: Sprouts groeide NOPAT met 9%, jaarlijks samengesteld van 2014-2019.

Aandelen kunnen $ 63 of hoger bereiken: Als ik aanneem dat Sprouts’:

  • NOPAT-marge daalt tot 4,5% (5-jaars gem.) en
  • omzet daalt met 6% (gelijk aan consensusschattingen) in 2021, en
  • de omzet groeit daarna elk jaar met 2% tot 2030 (onder de consensusraming voor 6% in 2022 en 8% in 2023), dan

het aandeel is vandaag $ 63 per aandeel waard – 133% boven de huidige prijs. Zie de wiskunde achter dit omgekeerde DCF-scenario.

Mocht Sprouts de huidige marges behouden of de omzet nog sneller laten groeien dan hierboven werd aangenomen, dan heeft het aandeel nog meer winst.

Afbeelding 3: Historische en impliciete NOPAT van Sprouts: DCF-waarderingsscenario’s[2]

Openbaarmaking: David Trainer, Kyle Guske II en Matt Shuler ontvangen geen vergoeding om over een specifiek aandeel, sector, stijl of thema te schrijven.

[1] Ik heb de economische boekwaarde van Sprouts berekend met een 5-jaars gemiddelde WACC van 3,5% om de impact van aanzienlijk lagere WACC in 2020 en de TTM-periode te normaliseren.

[2] Ik gebruik de override-mogelijkheden in het DCF-model van mijn bedrijf om de TTM WACC van Sprouts (2,5%) in beide scenario’s te vervangen door de 5-jaars gemiddelde WACC (3,5%).

Source link

Zakelijk