Singapore Unicorn Ninja Van verhoogt investeringen in automatisering te midden van e-commerce boom

Singapore Unicorn Ninja Van verhoogt investeringen in automatisering te midden van e-commerce boom


“We zien e-commerce exponentieel groeien.”

Lai Chang Wen, medeoprichter en CEO van Ninja Van Group.


Logistieke eenhoorn uit Singapore Ninja Van—die Europese pakketbezorger telt Geopost/DPDgroep als zijn grootste aandeelhouder, stimuleert investeringen in automatisering te midden van stijgende e-commercevolumes in Zuidoost-Azië.

De inkomsten uit e-commerce in Zuidoost-Azië zijn in 2020 met 48% gestegen tot $ 55 miljard, vergeleken met het jaar ervoor, en zullen naar verwachting in 2025 meer dan $ 100 miljard bedragen, zei Statistica.com in een verslag doen van in juli. De Covid-19-pandemie heeft de groei van e-commerce versneld, aangezien consumenten thuis zijn blijven hangen nadat regeringen lockdowns hadden afgedwongen om de verspreiding van het virus te beteugelen en zich tot online winkelen en voedselbezorging wenden.

Gesteund door de e-commerce boom, is de omzet van de Ninja Van jaarlijks met 40% tot 50% gegroeid, zei medeoprichter en CEO van het bedrijf, Lai Chang Wen, in een recent interview met Forbes Azië. “We zien e-commerce exponentieel groeien,” voegde hij eraan toe.

Om de stijgende volumes het hoofd te bieden en de leveringen te versnellen, opende Ninja Van onlangs een 7.432 vierkante meter grote geautomatiseerde pakketsorteerhub – de grootste faciliteit – in Singapore. Met deze nieuwe faciliteit kan het bedrijf maar liefst 200.000 pakketten per dag verwerken, het dubbele van de huidige capaciteit in de stadstaat.

“We beginnen zwaarder te investeren in automatisering op de lange termijn,” zei Lai. “Dat zal nodig zijn omdat de hele regio veel hogere e-commercevolumes verplaatst.”

Het bedrijf heeft nog grotere plannen in Zuidoost-Azië. In de Filippijnen bouwt het momenteel een geautomatiseerde sorteerfaciliteit die vier keer groter zal zijn dan de nieuw geopende ultramoderne hub in Singapore, zei Lai.

Hoewel de groei van e-commercevolumes in de Filipijnen is vertraagd als gevolg van de economische impact van de aanhoudende Covid-19-pandemie, gelooft Lai dat er enorme kansen zijn in het land. “We zijn optimistisch dat de (Filippijnse) markt klaar is voor groei.”

Ninja Van heeft voldoende geld om zijn uitbreidingsplannen te financieren na de recente fondsenwervingsronde. In september haalde het bedrijf $ 578 miljoen op van de Chinese e-commercegigant Alibaba Group en bestaande investeerders Geopost/DPDgroup, de miljardair Eduardo Saverin. B Capital Group, Monk’s Hill Ventures en Brunei’s soevereine vermogensfonds Zamru.

Na de laatste financieringsronde sloot Ninja Van zich aan bij de groeiende lijst van eenhoorns in Zuidoost-Azië. De startup wordt nu gewaardeerd op $ 2,2 miljard, volgens schattingen van Venture Cap Insights.

Met het verse kapitaal heeft het bedrijf geen haast om een ​​beursgang te lanceren. “We zijn voorbereid op een beursgang”, zei Lai. “Maar ik denk niet dat we haast hebben om een ​​beursgang te doen. Ik denk niet dat het volgend jaar per se hoeft te zijn.”

Ninja Van richt zich op innovatie om verder te gaan dan zijn logistieke kernactiviteiten, zei Lai. Zo introduceerde het bedrijf onlangs zijn Ninja Direct, dat zakelijke klanten inklaring, financiering en levering van de toeleveringsketen biedt.

“We innoveren voortdurend, zodat we deze verladers en klanten kunnen bereiken”, zei Lai, eraan toevoegend dat er een enorme kans is voor Ninja Direct, aangezien de meeste klanten in Zuidoost-Azië hun producten uit China importeren.

Lai—a Forbes Azië 30 Under 30 alumnus – begon Ninja Van zeven jaar geleden in Singapore als een last-mile express logistiek bedrijf. Sindsdien is het een van de snelstgroeiende logistieke bedrijven met technologie in de regio geworden, die meer dan 1,5 miljoen actieve verladers verbindt met bijna 100 miljoen ontvangers in Singapore, Maleisië, Indonesië, Thailand, Vietnam en de Filippijnen. Het bedrijf heeft momenteel meer dan 61.000 medewerkers en bezorgers die dagelijks zo’n 2 miljoen pakketten verwerken in de hele regio.

Source link

Zakelijk