SentinelOne’s 101% omzetgroei overtreft CrowdStrike’s

SentinelOne’s 101% omzetgroei overtreft CrowdStrike’s

Het proberen om bedrijfscomputernetwerken te beschermen tegen cyberaanvallen op hun eindpunten – zoals laptops en smartphones – is groot, groeit bescheiden en zit vol met concurrenten.

Volgens Fortuin Zakelijke Inzichten, wordt verwacht dat de sector voor eindpuntbeveiliging zal groeien met een samengesteld jaarlijks percentage van 8,3% van $ 14 miljard in 2021 tot ongeveer $ 25 miljard in 2028. Het rapport van 21 augustus beschrijft 33 concurrenten.

Twee van dergelijke concurrenten – SentinelOne uit Mountain View, Californië en CrowdStrike uit Sunnyvale, Californië – vechten het al jaren publiekelijk uit. Zoals ik in juni 2019 schreef, reageerde SentinelOne kritisch op de producten van Crowdstrike en deed dat deze maand opnieuw. In juli beschuldigde Crowdstrike SentinelOne ervan de prijzen zo laag te hebben ingesteld dat het geen winst kan maken. CRN.

Nu ze beide beursgenoteerd zijn (waarbij SentinelOne zijn beursgang in juni heeft afgerond), is het duidelijk dat SentinelOne twee keer zo snel groeit, maar CrowdStrike is vijf keer groter.

Ik denk dat SentinelOne-aandelen meer opwaarts potentieel hebben. Hoezo? Hoewel beide bedrijven zeer positieve feedback van klanten krijgen en investeren in toekomstige groei, krijgt SentinelOne om twee redenen een voorsprong:

  • Het groeit sneller
  • Het product weert meer cyberaanvallen af ​​voordat ze het netwerk van een bedrijf binnendringen

(Ik heb geen financieel belang bij de genoemde effecten).

Financiële prestaties en vooruitzichten: voordeel SentinelOne

Beleggers houden van bedrijven die de groeiverwachtingen overtreffen en de vooruitzichten verhogen – ideaal voor omzet en winst. Tenzij een bedrijf het risico loopt zijn geld op te maken, leggen beleggers vaak meer de nadruk op omzetgroei dan op verliezen.

In die zin hebben zowel SentinelOne als Cr0wdStrike het goed gedaan. SentinelOne groeit echter veel sneller – zij het vanuit een veel kleinere basis.

In zijn meest recente financiële rapport versloeg SentinelOne de omzetverwachtingen, maar verloor meer geld dan verwacht. Het voorspelde ook een zeer snelle omzetgroei voor het huidige kwartaal.

Hoezo? In de drie maanden eindigend op 31 juli stegen de inkomsten van SentinelOne met ongeveer 121% tot $ 45,8 miljoen, ongeveer $ 6 miljoen meer dan analisten hadden verwacht.

SentinelOne verhoogde ook zijn prognose voor de omzet in het laatste kwartaal van oktober. Het verwacht een omzetgroei van 101% tot $ 49,5 miljoen – ongeveer $ 9 miljoen meer dan analisten hadden verwacht, volgens CRN.

Ondertussen was het nettoverlies van $ 46 miljoen ongeveer 116% erger dan het jaar ervoor en het nettoverlies per aandeel van 62 cent was maar liefst 42 cent erger dan de analistenconsensus.

Desondanks staat het bedrijf er financieel solide voor. Terwijl zijn activiteiten 42 miljoen dollar in contanten opslorpen, sloot SentinelOne het kwartaal af met 1,7 miljard dollar aan contanten op de balans.

CrowdStrike – dat ongeveer 7,3 keer groter is dan SentinelOne – rapporteerde een groei die de verwachtingen overtrof in omzet en winst per aandeel, terwijl de vooruitzichten voor het kwartaal eindigend in oktober wijzen op een aanzienlijke groeivertraging.

De totale omzet van Crowdstrike steeg in het tweede kwartaal met 70% tot $ 337,7 miljoen – meer dan $ 24 miljoen meer dan analisten hadden verwacht, terwijl de niet-GAAP-winst per aandeel van 11 cent twee cent per aandeel meer was dan de consensus, volgens ZDNet.

Voor het derde kwartaal verwacht Crowdstrike een totale omzet in het bereik van $ 358 miljoen tot $ 365,3 miljoen – waarvan het middelpunt 56% hoger is dan de resultaten van het derde kwartaal van 2020.

Crowdstrike was tevreden met de resultaten. Zoals CEO George Kurtz zei: “CrowdStrike heeft een uitstekend tweede kwartaal geleverd met een snelle groei van de abonnementsinkomsten en een record nieuwe ARR gegenereerd in het kwartaal. Het succes van onze platformstrategie en ons groeiend merkleiderschap heeft ertoe geleid dat een vloedgolf van klanten zich tot CrowdStrike wenden als hun vertrouwde beveiligingsplatform.”

Klantwaardeproposities: beide zeer sterk

Klanten geven beide bedrijven hoge cijfers.

De Falcon-eindpuntbeveiligingsservice van CrowdStrike ontving 4,9/5 sterren van 757 klanten, volgens Gartner Peer-inzichten. Een vijfsterrenrecensie prees de responsieve service van het bedrijf en de grondige conceptdemonstratie. Een kritische beoordeling merkte op dat het “ondersteuningsteam van CrowdStrike vindt dat hun product zo goed is dat … ze liever hebben dat de software problemen veroorzaakt om te leren en het vervolgens te corrigeren.”

SentinelOne’s Singularity Platform ontving 4,8/5 sterren uit 342 beoordelingen. Een lovende recensie prees het team van SentinelOne en merkte op dat “het ronduit geweldig was in verkoop, klantenservice, kwaliteit van het product en technische ondersteuning.” Een minder gunstige beoordeling klaagde over de noodzaak van updates die “aanzienlijke veranderingen in de onderneming vereisen”.

SentinelOne voerde aan dat het product van CrowdStrike niet genoeg doet om cyberaanvallen preventief te stoppen. In juni 2019 zei Weingarten dat SentinelOne wint in competitie tegen CrowdStrike en anderen omdat zijn technologie “effectiever en efficiënter is. Anderen laten je zien dat er iets gebeurt en sturen je door naar een analist. We hebben een voordeel zonder menselijke tussenkomst.”

Eerder deze maand beweerde Weingarten opnieuw dat klanten de voorkeur geven aan preventie eerst. Zoals hij tegen CRN zei: “[We recently won over a multi-million dollar customer that was] zich steeds meer gefrustreerd voelen door de noodzaak om voortdurend branden te blussen. En als je meer preventief te werk gaat, kun je deze branden zelfs voorkomen.”

SentinelOne zegt dat de oplossing de pijn bij klanten vermindert. Zoals Weingarten me vertelde in een interview van 17 september: “We bieden een verschuiving van detecteren en reageren – wat dure menselijke tussenkomst vereist om te herstellen. Onze kunstmatige intelligentie weert meer aanvallen af [than do rival products].”

In juli viel CrowdStrike SentinelOne op vanwege de lage prijzen. Zoals CRN opmerkte, zei Kurtz dat SentinelOne “groei kocht” [to impress investors]. Op een gegeven moment moet je de verliezen terugdraaien en cash gaan genereren.”

Weingarten duwde terug – en merkte op dat de “technologie van SentinelOne net zoveel of meer kost dan concurrerende producten. [Unlike CrowdStrike,] we proberen niet… het beveiligingsbudget van een klant te kapen door ze te dwingen stapels service-uren te kopen om een ​​niet-geautomatiseerd product te ondersteunen,” vertelde hij aan CRN.

Nieuwe productinitiatieven: beide erg sterk

SentinelOne en CrowdStrike investeren in toekomstige groeimogelijkheden.

Zoals Weingarten me op 17 september vertelde: “We zijn constant aan het innoveren – we brengen elk kwartaal twee nieuwe modules uit. We luisteren naar klanten: wat hebben ze nodig? Wat kunnen we oplossen?”

Analyse van bedrijfsgegevens vormt een belangrijke kans voor SentinelOne. Zoals hij zei: “We hebben een data-analysebedrijf overgenomen. Het stelt bedrijven in staat om via veel gebruiksscenario’s inzicht te krijgen in hun gegevens, zoals logboeken die moeten worden bijgehouden voor regelgevende doeleinden. Dit is ons Ranger-product dat alles op een bedrijfsnetwerk in kaart brengt en automatisch software voorziet en implementeert voor de meest voorkomende bron van inbreuken, zoals voorheen onbekende of overgebleven apparaten die toegang hebben tot het netwerk. Er zijn veel bedrijven die dit doen. Maar in tegenstelling tot het product van Microsoft, dat omslachtig is om te bedienen, is het onze gemakkelijk te gebruiken en te activeren.”

In de meest recente winstaankondiging benadrukte CrowdStrike zijn nieuwe producten, waaronder “Falcon X Recon +, een nieuwe beheerde oplossing die het proces van het opsporen en verminderen van externe bedreigingen voor merken, werknemers en gevoelige gegevens vereenvoudigt”, aldus het persbericht.

CrowdStrike ziet Falcon als de golf van de toekomst. Zoals Kurtz zei: “Wij zijn van mening dat ons uitbreidbare Falcon-platform, dat speciaal is gebouwd om de kracht van de cloud te benutten, waarbij gegevens eenmaal worden verzameld en vele malen worden hergebruikt, een fundamentele hoeksteen is voor het opbouwen van een duurzaam groeibedrijf op de lange termijn.”

Het valt nog te bezien hoeveel extra inkomsten deze nieuwe producten voor de bedrijven zullen opleveren.

Klanttevredenheid: klein voordeel voor SentinelOne

Beide bedrijven hebben nieuwe klanten toegevoegd en meer producten verkocht aan de bestaande.

SentinelOne meldde dat het totale aantal klanten groeide met “meer dan 75% tot meer dan 5.400 klanten op 31 juli 2021”, volgens het laatste winstrapport.

CrowdStrike heeft wat sneller klanten toegevoegd. Het vertelde investeerders dat het “1.660 netto nieuwe abonnementsklanten in het kwartaal had toegevoegd voor een totaal van 13.080 abonnementsklanten op 31 juli 2021, wat neerkomt op een groei van 81%.”

SentinelOne zorgt voor klanten na de verkoop. “Tevreden klanten blijven langer. We hebben een Net Promotor Score (NPS) van 70, wat voor ons het hoogste is en hoog in vergelijking met de branche. We hebben een bruto retentiepercentage van 97% – wat betekent dat de meeste van onze klanten bij ons blijven. En die klanten kopen in de loop van de tijd meer, zoals blijkt uit ons netto retentiepercentage van 129%. We werken nauw samen met onze klanten om een ​​vertrouwde partner te worden en we werken met een netwerk van providers om mogelijkheden toe te voegen die klanten nodig hebben [which the partners can do better than us],” hij zei.

CrowdStrike meldt ook sterke bruto- en netto-retentiepercentages van respectievelijk 97,6% en 124,8%, volgens het bedrijfsoverzicht van augustus 2021. Ik kon de meest recente NPS niet vinden.

Simpel gezegd, beide bedrijven voegen klanten toe en verkopen meer aan bestaande bedrijven – de netto retentiegraad van SentinelOne is iets hoger dan die van CrowdStrike.

Voordeel SentinelOne

SentinelOne-aandelen zijn 63% gestegen sinds de IPO in juni. Dat is veel overtuigender dan CrowdStrike, wiens aandelen sindsdien een bescheidener 5% zijn gestegen en tot nu toe met 32% zijn gestegen in 2021.

Mijn gok is dat het allemaal neerkomt op verwachte omzetgroei. Terwijl SentinelOne in het huidige kwartaal een groei van 101% verwacht, voorspelt CrowdStrike een meer bescheiden omzetstijging van 56%.

Om eerlijk te zijn, naarmate een bedrijf groter wordt, wordt het moeilijker om een ​​driecijferige groei vol te houden. In het eerste kwartaal van 2019 had SentinelOne een ARR-groei van 217%, terwijl CrowdStrike een omzetgroei van 109% rapporteerde. Sindsdien is de groei van beide bedrijven ongeveer gehalveerd.

Helaas voor investeerders, Bank of America

BAC
analist Tal Liani verwacht een aanzienlijke vertraging van de omzetgroei van CrowdStrike van 60% in 2021 naar 36% in 2022, aldus analist Tal Liani. Investor’s Business Daily.

Die groeivertraging is de reden waarom ik denk dat SentinelOne-aandelen meer opwaarts zullen blijven hebben.

Source link

Zakelijk