Pakverliezen nemen toe tot bijna $ 1 miljard, aangezien pandemische beperkingen de rit-hailing business belemmeren

Pakverliezen nemen toe tot bijna $ 1 miljard, aangezien pandemische beperkingen de rit-hailing business belemmeren

Grijp Holdings zei donderdag dat het nettoverlies in het derde kwartaal opliep tot $ 988 miljoen, van $ 621 miljoen een jaar geleden, als gevolg van uitzonderlijke kosten en een algemene achteruitgang in de sector van de taxidiensten na een hernieuwde piek in Covid-19-infecties in Zuidoost-Azië, met name in Vietnam.

De verliezen omvatten niet-contante items van $ 748 miljoen, zoals opgebouwde rentelasten op de terugbetaalbare preferente aandelen van Grab, op aandelen gebaseerde vergoedingen en veranderingen in de reële waarde van beleggingen, zei Grab in een verklaring. uitspraak.

Het bedrijf verwacht dat deze kosten zullen verdwijnen zodra de fusie met Altimeter Growth Corp., een overnamebedrijf voor speciale doeleinden, tegen het einde van het jaar is voltooid. De transactie – die ’s werelds grootste SPAC-deal zal zijn – zal $ 4,5 miljard opleveren en Grab een waardering van $ 40 miljard geven.

Grab zei dat de inkomsten in het derde kwartaal met 9% zijn gedaald tot $ 157 miljoen ten opzichte van een jaar geleden, grotendeels als gevolg van de ernstige lockdown in Vietnam, waar de mobiliteit en de voedselbezorgdiensten gedurende het grootste deel van het kwartaal werden opgeschort.

Ondanks de zwakte in de ride-hailing-activiteiten, zei Grab dat de bruto handelswaarde van de groep in het derde kwartaal met 32% steeg tot een record van $ 4 miljard, ondersteund door de 63% sprong in GMV voor voedselleveringen tot $ 2,3 miljard.

“Met herstel in zicht en de geleidelijke heropening van economieën die rugwind voor ons bedrijf bieden, verdubbelen we onze investeringen die ons zullen helpen een groter deel van de kansen die voor ons liggen te benutten en nieuwe adresseerbare markten voor Grab te openen, zoals boodschappen”, zegt Anthony Tan, CEO van de groep en medeoprichter van Grab.

Grab breidt zich uit naar bezorging van boodschappen en financiële diensten, aangezien de pandemie de acceptatie van e-commerce en andere digitale platforms heeft versneld. Eerder deze maand tekende GrabMart partnerschappen met supermarkten en supermarktketens in Indonesië, Maleisië, de Filippijnen, Thailand en Vietnam. Tegelijkertijd sloot het zich aan bij e-commercebedrijf Lazada om via GrabExpress dezelfde dag bezorgservices aan consumenten in Singapore te bieden.

In oktober zei Grab dat het zijn belang in de Indonesische mobiele portemonnee-operator OVO meer dan zal verdubbelen. In samenwerking met telecommunicatiegigant Singtel is Grab van plan om volgend jaar een digitale bank in Singapore te lanceren.

Grab werd in 2012 mede opgericht door Anthony Tan en Tan Hooi Ling als app voor het boeken van taxi’s. Sindsdien is Grab uitgegroeid tot een superapp door zijn activiteiten uit te breiden naar taxidiensten, voedselbezorging en digitale financiële diensten. Het bedrijf bedient nu klanten in meer dan 400 steden in Cambodja, Indonesië, Maleisië, Myanmar, de Filippijnen, Singapore, Thailand en Vietnam.

Source link

Zakelijk