Miljardair Lucio Tan’s Philippine Airlines dient faillissement aan in de VS te midden van door pandemie veroorzaakte verliezen

Miljardair Lucio Tan’s Philippine Airlines dient faillissement aan in de VS te midden van door pandemie veroorzaakte verliezen

Filippijnse luchtvaartmaatschappijen– gecontroleerd door miljardair Lucio Tan – deed zijn langverwachte faillissementsaanvraag in de VS, wat de weg vrijmaakte voor de herstructurering van de nationale luchtvaartmaatschappij te midden van toenemende verliezen als gevolg van door pandemie veroorzaakte wereldwijde reisbeperkingen.

“Het herstructureringsplan, dat nog moet worden goedgekeurd door de rechtbank, zorgt voor meer dan $ 2 miljard aan permanente balansverminderingen van bestaande schuldeisers en stelt de luchtvaartmaatschappij in staat om de vlootcapaciteit in overleg met 25% te contracteren”, zei het bedrijf in een persbericht. uitspraak op zaterdag na het indienen van een vooraf afgesproken herstructureringsplan onder het Amerikaanse Chapter 11-proces in het zuidelijke district van New York.

Volgens het plan zal PAL $ 505 miljoen aan langetermijnkapitaal en schuldfinanciering ophalen van zijn meerderheidsaandeelhouder en een extra $ 150 miljoen schulden van nieuwe investeerders.

De luchtvaartmaatschappij, die ook streeft naar een parallelle aanvraag in de Filippijnen onder de Financial Insolvency and Rehabilitation Act van 2010, zei dat ze zich inzet voor het behoud van de bedrijfscontinuïteit tijdens het herstructureringsproces, terwijl ze voldoet aan haar financiële verplichtingen jegens werknemers, klanten en de Filippijnse overheid. , haar verhuurders en crediteuren.

“We zijn onze kredietverstrekkers, luchtvaartpartners en andere schuldeisers dankbaar voor hun steun aan het plan, dat PAL in staat stelt de ongekende impact van de wereldwijde pandemie die bedrijven in alle sectoren, met name de luchtvaart, aanzienlijk heeft verstoord, te boven te komen en sterker te worden voor de lange termijn. ”, zei Tan, 87, voorzitter en CEO van PAL, in een verklaring.

De faillissementsaanvraag komt er op het moment dat PAL begon met het inkrimpen van zijn vloot, met de teruggave van twee vliegtuigen in juli aan verhuurders en de vertraging in de levering van nieuwe vliegtuigen die oorspronkelijk gepland waren vorig jaar en dit jaar tot tussen 2026 en 2030. Inkrimping is cruciaal voor de kostenbesparingsinitiatieven van de luchtvaartmaatschappij, aangezien het bedrijf deze maand zei dat aanhoudende verliezen de liquiditeitspositie van het bedrijf aanzienlijk hebben onder druk gezet.

Luchtvaartmaatschappijen behoren tot de zwaarst getroffen door de pandemie, aangezien regeringen over de hele wereld afsluitingen hebben opgelegd en grensoverschrijdende reizen hebben beperkt om de verspreiding van het virus in te dammen. De Internationaal verbond van luchtvervoerders schat dat luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld dit jaar ongeveer $ 48 miljard zullen verliezen, nadat ze vorig jaar ongeveer $ 126 miljard aan verliezen hadden geleden.

PAL, dat in 2020 een recordverlies van 73 miljard pesos rapporteerde, bleef dit jaar bloeden, met een verder nettoverlies van 16,6 miljard pesos in de eerste helft die eindigde op 30 juni.

De luchtvaartmaatschappij voert momenteel slechts 21% van de pre-pandemische vluchten uit, zei PAL-president Gilbert Santa Maria in a videoboodschap op haar website geplaatst. Het vliegvolume daalde van ongeveer 30 miljoen passagiers in 2019 tot 7 miljoen vorig jaar als gevolg van pandemische beperkingen, voegde hij eraan toe.

Tan – die in 1995 naar voren kwam als de controlerende aandeelhouder van PAL toen hij werd benoemd tot voorzitter – herwon in 2014 de controle over PAL nadat hij het controlerend belang van San Miguel Corp. in de luchtvaartmaatschappij had gekocht. Met een nettowaarde van $ 3,3 miljard, was Tan de op twee na rijkste persoon in de Filippijnen toen de World’s Billionaires List in april werd gepubliceerd. Zijn zakenimperium omvat tabak, sterke drank, banken en eigendommen.

Source link

Zakelijk