Met vakanties hier, hoe lang duurt deze supply chain-crisis nog?

Met vakanties hier, hoe lang duurt deze supply chain-crisis nog?

Loop een bed, bad & meer binnen. Lees het etiket waar het product is gemaakt. Negen van de tien keer, tenzij het een Yankee Candle is, is het Made in China. Doe hetzelfde bij Kohls. De hele winkel komt uit China. Tienduizenden mensen werkten om die dingen te maken, terwijl Kohls misschien twee fulltimers heeft en de rest parttimers, waarschijnlijk minimumloon of een dollar meer betaald, zonder ziekteverzekering.

Oké, dus zolang die twee winkels en de consumenten die daar winkelen alles uit China kopen, dan duurt de crisis in de toeleveringsketen zo lang: zolang de VS recordaantallen goederen uit Azië importeert.

Dat is natuurlijk niet het enige probleem. Dat zou een amateuristische bewering zijn. Congreslid John Garamendi uit Californië zei vorige week tijdens een hoorzitting van de House Committee on Transportation and Infrastructure dat “enorme handelsonevenwichtigheden” deels de oorzaak waren van de problemen met de toeleveringsketen in Amerikaanse havens, voornamelijk in Californië. Samen met multinationale rederijen, geleid door onder meer Maersk en Hapag Lloyd, die vorig jaar en in 2021 volledig over de rooie zijn gegaan door de handelsbalans te vernietigen toen ze lege containers terug naar China verscheepten in plaats van ze te vullen met Amerikaanse goederen, goederen die waren natuurlijk ook in Azië nodig om dingen te vervaardigen die hier later verkocht zouden worden. En vrachtwagenchauffeurs. We hebben een vrachtwagenchauffeur tekort. Dat ook.

Wanneer komt het allemaal tot een hoogtepunt en wordt het weer normaal? Garamendi zei: “No time soon.”

Barclays Capital denkt dat het in het beste geval pas laat in het eerste kwartaal van 2022 tot rust komt.

De belemmering van de economische activiteit door knelpunten in de bevoorrading neemt toe, of het nu gaat om halfgeleidertekorten, andere halfgeleidergoederen, energie, zeecontainers of arbeid, schreven Barclays-economen onder leiding van Rahul Bajoria in India op 18 november.

De tegenwind van het aanbod blijft toenemen en zal waarschijnlijk in het eerste kwartaal aanhouden, volgens sectoroverschrijdende enquêtes en bedrijfsdossiers.

Een van de nieuwe uitdagingen zijn congestie in havens en tekorten aan vrachtwagens, vooral in de VS, die prijsstijgingen veroorzaken, aangezien de lonen, logistieke kosten en inflatie mee stijgen.

Vanuit sectorperspectief wordt de autoproductie zichtbaar gehinderd door aanhoudende chiptekorten, die China oppotte, maar ook andere sectoren zeggen dat knelpunten in de aanvoer een beperkende factor zijn voor de productie, maar niet per se een rem op de productie, dus dat is goed.

“De saga over verstoring van de toeleveringsketen begon voornamelijk vanwege een verkeerde afstemming van vraag en aanbod”, schreven de auteurs van het Barclays-rapport. “Aanvankelijk viel een ongekende vraag en slechte prognoses tijdens de volksgezondheidscrisis samen met aan-en-uit epidemische preventiemaatregelen die de levering van componenten verstoorden, met tekorten die het meest acuut werden gevoeld in veel eindtoepassingen die halfgeleiders vereisen. Een lange periode van onderinvestering in halfgeleiders suggereert ook dat capaciteitsuitbreidingen mogelijk niet op tijd komen, wat zou kunnen betekenen dat aanbodschokken zich ontwikkelen tot chronische tekorten.”

Gebruikte auto’s zijn misschien de nieuwe Bitcoin.

Californië blijft het ergst want dat is de directe lijn naar Azië, namelijk China.

Volgens Marine Exchange lagen woensdag 80 containerschepen voor anker in de havens van Los Angeles en Long Beach. De gemiddelde lengte van al die schepen samen is 350 meter lang, dus als je deze schepen van begin tot eind plaatst, is de lengte van deze congestie: 91.863 voet, of ongeveer 27 mijl lange verkeersopstopping, zegt Lori Ann LaRocco, een verslaggever voor FreightWaves en een CNBC-producent. LaRocco is de beste persoon om dit vanuit rapportageperspectief op te volgen. Ze heeft van vrachtlogistiek haar specialiteit gemaakt en is de auteur van het boek “Trade War: Containers Don’t Lie”, gepubliceerd in 2019.

Misschien gaat de crisis in de toeleveringsketen pas in de zomer weg. Beleggers moeten weten dat China door het sluiten van fabrieken, havens of het hamsteren van materialen als hefboom tegen de regering-Biden, aangezien Peking niet nauw betrokken is bij het beëindigen van de tarieven uit het Trump-tijdperk tegen ongeveer $ 300 miljard aan Chinese invoer.

Barclays zei dat ze “nog steeds positief zijn over het wereldwijde herstel”, ondanks een gestage drumbeat van negatief nieuws rond Covid, met name in Europa dat van lockdown houdt. Analisten zeiden vorige week in een rapport dat ze aanbevelen om overwogen te blijven in aandelen boven vastrentende waarden in de ontwikkelde markten.

Source link

Zakelijk