Luchtvaartaandelen zijn verrassend veerkrachtig geweest tijdens de gezondheidscrisis

Luchtvaartaandelen zijn verrassend veerkrachtig geweest tijdens de gezondheidscrisis

26 augustus 2021

Het is geen geheim. De zeer overdraagbare deltavariant van Covid-19 heeft het herstel van het commerciële vliegverkeer tot stilstand gebracht en heeft de boekingen in juli en augustus, die traditioneel tot de drukste maanden van het jaar voor luchtvaartmaatschappijen behoorden, afgezwakt. Bovendien kunnen hogere olieprijzen een extra tegenwind zijn voor vervoerders.

Deze ontwikkelingen kunnen sommige beleggers onaangenaam vinden, maar het is belangrijk om de zaken in perspectief te houden. Hoe ontwrichtend de wereldwijde gezondheidscrisis ook is geweest, de aandelen van luchtvaartmaatschappijen hebben zich veel sneller hersteld dan tijdens de vorige twee crises, de Grote Recessie van 2007-2009 en de dubbele klap van 9/11 en de SARS-pandemie van 2002-2004.

Kijk hieronder. Ik normaliseerde de aandelen van luchtvaartmaatschappijen op 100 aan het begin van elke crisis en bracht ze in kaart voor de volgende 500 handelsdagen. Hoewel Covid een grotere initiële schok was voor wereldwijde luchtvaartmaatschappijen dan de Grote Recessie of 9/11, waren de aandelen deze keer over het algemeen levendiger en daalden ze pas in de afgelopen maand vanwege de verspreiding van de deltavariant.

Dit is het geval omdat luchtvaartmaatschappijen financieel in een veel sterkere positie stonden om de uitdagingen van Covid het hoofd te bieden dan in eerdere crises. In de jaren sinds de wereldwijde recessie is de luchtvaartindustrie geconsolideerd, waardoor ze meer prijszettingsvermogen hebben. Ze hebben blijk gegeven van terughoudendheid in de capaciteitsgroei, hebben onrendabele routes geëlimineerd en nieuwe inkomstenstromen geïntroduceerd die hebben bijgedragen aan het opdrijven van de totale verkoop naar een nieuw record van $ 838 miljard in 2019.

Dit soort discipline hielp de industrie tussen 2010 en 2019 tien jaar lang zeer winstgevend te blijven.

Vaccin volledig goedgekeurd; Delta gaat maandelijkse toeslag van $ 200 opleggen aan niet-gevaccineerde werknemers

Ondanks de daling van de vraag naar vluchten deze zomer, blijven we op de lange termijn optimistisch. Deze week keurde de FDA het Pfizer-vaccin volledig goed, waardoor overheidsinstanties en particuliere bedrijven het groene licht kregen om vaccinaties verplicht te stellen als ze dat wilden. Mensen met hogere gezondheidsrisico’s in Duitsland, Israël en de VS zijn al begonnen met het ontvangen van een booster-injectie tegen het virus.

Tot dusver is United Airlines de enige grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappij die vaccins verplicht stelt. Delta Air Lines heeft woensdag echter aangekondigd dat het een maandelijkse verzekeringspremie van $ 200 gaat opleggen aan werknemers die niet zijn gevaccineerd.

Het is bewonderenswaardig dat meer werknemers van luchtvaartmaatschappijen worden ingeënt, maar een volledig herstel van de vliegreizen kan niet plaatsvinden tenzij meer potentiële betalende passagiers de prik krijgen. Vanaf deze week is slechts iets meer dan de helft van de in aanmerking komende Amerikanen volledig gevaccineerd, waardoor de VS achter alle andere G7-landen komt, behalve Japan.

In mei 2020 zei de legendarische investeerder Bill Miller dat als je geen eigenaar bent van de luchtvaartmaatschappijen, “je wedt tegen het vaccin”. Bijna anderhalf jaar later zie ik het vaccin nog steeds als onderdeel van de weg voorwaarts naar volledig herstel van het commerciële vliegverkeer.

openbaarmakingen: Alle geuite meningen en verstrekte gegevens kunnen zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd. Sommige van deze meningen zijn mogelijk niet geschikt voor elke belegger. Door op de bovenstaande link(s) te klikken, wordt u doorgestuurd naar een website(s) van een derde partij. US Global Investors onderschrijft niet alle informatie die door deze/deze website(s) wordt verstrekt en is niet verantwoordelijk voor de inhoud ervan.

De NYSE Arca Global Airline Index is een aangepaste, in dollars gewogen index die is ontworpen om de prestaties van sterk gekapitaliseerde en liquide internationale luchtvaartmaatschappijen te meten. De Index volgt de koersontwikkeling van geselecteerde lokale marktaandelen of ADR’s van grote Amerikaanse en buitenlandse luchtvaartmaatschappijen. Beleggingen worden gerapporteerd aan het einde van het meest recente kwartaal. De volgende effecten die in het artikel worden genoemd, werden gehouden door een of meer rekeningen beheerd door US Global Investors met ingang van 30-06-2021: United Airlines Holdings Inc., Delta Air Lines Inc.

Source link

Zakelijk