Kan AMC tegen 2022 een positieve cashflow worden?

Kan AMC tegen 2022 een positieve cashflow worden?

Het ging niet zo goed met AMC

AMC
Vermaak in september. ‘S Werelds grootste bioscoopmaatschappij had moeite om publiek binnen te halen, Covid-gevallen en prijzen stegen en de dromen van het management om AMC weer zwart te maken, was een lachwekkende luchtkasteel.

Maar ondanks de sombere cijfers van het derde kwartaal, bracht de laatste maand van het kwartaal een sprankje hoop voor de noodlijdende industriegigant. Maar is het genoeg voor het bedrijf om zijn doel te bereiken om tegen 2022 een positieve cashflow te hebben?

AMC’s terugkeer

De plotselinge verschuiving begon met de release van Shang-Chi en de legende van tien ringen tijdens het Labor Day-weekend, dat alleen al in de binnenlandse theaters maar liefst $ 90 miljoen opbracht. Sindsdien heeft de film wereldwijd meer dan $ 300 miljoen verkocht.

AMC Entertainment CEO Adam Aron prees de stijging van het aantal bezoekers en de winst als een cruciale mijlpaal voor het bedrijf. Als Shang-Chi Toegangsinkomsten vestigden een nieuw Labor Day-weekendrecord en het aantal bezoekers overtrof die van hetzelfde weekend vóór de pandemie, merkte Aron op: “Amerikanen willen graag weer terugkeren naar bioscopen.”

De volgende twee grote releases vonden slechts een week na elkaar plaats, wat weer reden was voor Aron en AMC om feest te vieren. De eerste was Venom: Let There Be Carnage, die opende voor $ 90 miljoen aan de binnenlandse kassa, een record uit de pandemie en die zijn voorganger uit 2018 overtreft.

Toen kwam Geen tijd om te sterven, die de hoogste openingsweekendopbrengsten van alle James Bond-films zag, periode. De blockbuster van Daniel Craig bracht $ 119,1 miljoen op op de internationale markten voordat hij in vier dagen tijd nog eens $ 62,2 miljoen binnenhaalde in binnenlandse theaters.

AMC volgde zijn banner-opening in oktober met een persbericht om zijn statistieken aan te prijzen, opscheppend dat, tussen Venijn en Geen tijd om te sterven, markeerde het bedrijf een nieuwe beste post-pandemische prestatie. CEO Aron vatte de positie van het management beknopt samen: “Het succes van deze twee nieuwe blockbuster-films … toont de enorme opgehoopte vraag die we zien bij bioscoopbezoekers.”

Toen, in een prik tegen de critici van de industrie, voegde hij eraan toe: “Het is gewoon verkeerd om de enorme aantrekkingskracht en veerkracht van bioscopen voor de consument te onderschatten.”

AMC’s cashflowprobleem op theaterniveau

Natuurlijk was het voor velen duidelijk dat bioscopen – en noodzakelijkerwijs bioscoopbezoekers – zouden terugkeren. Ondanks de angsten die rijzen over Covid-19 en de norm uit het pandemietijdperk die direct te streamen is, valt er iets te zeggen voor de slecht verlichte, met popcorn bezaaide gangpaden van het grote scherm die de verbeelding, tijd en portemonnee van Amerikanen al meer dan een eeuw.

En toch, tot AMC’s met blockbuster beladen weekenden, sjokte de binnenlandse kassa door een somber Q3, lijdend aan een gebrek aan menigten en publieksvriendelijke films. Alleen al de bruto kaartverkoop van september zakte 47% onder het niveau van 2019, waarbij het hele derde kwartaal relatief meer dan 51% daalde.

Om het resultaat te versterken, verhoogde AMC de prijzen, maar dat leidde tot meer problemen, zoals een lagere opkomst ten opzichte van de brutokaartverkoop en verminderde concessie-uitgaven. Wanneer ze op één hoop worden gegooid met de realiteit van de heropleving van de pandemie, maken deze factoren de droom van AMC van een positieve cashflow op theaterniveau in het vierde kwartaal een onwaarschijnlijkheid.

Toch houdt het management hoop op een binnenlandse cumulatieve box office prestatie van $ 5,2 miljard voor 2021. Maar om zijn doel te bereiken, moet AMC alleen al in het vierde kwartaal $ 2,8 miljard bruto verdienen.

Gelukkig heeft Q4 een aantal potentiële blockbusters opgesteld om de oorzaak te helpen, zoals: Spiderman, Dune, West Side Story, Ghostbusters: Afterlife, en De Matrix-opstandingen. Het vooruitzicht van deze publiekstrekkers heeft al geleid tot een toename van het aantal voorverkooptickets.

Maar in vergelijking met de selectie van Q4 2019 – inclusief Frozen II en Star Wars: Episode IX – The Rise of Skywalker, kan het voor AMC onmogelijk zijn om in het huidige kwartaal in de buurt van een positieve kasstroom op theaterniveau te komen. In de toekomst kan die realiteit alleen al voldoende zijn om zijn dromen waar te maken om tegen 2022 voor eens en voor altijd een positieve cashflow te worden.

Cashflows en Meme-voorraadstatus achtervolgen AMC’s comeback

Gedurende 2021 heeft AMC agressief zijn eigen rendement nagestreefd, met een omzet in het tweede kwartaal van $ 445 miljoen voor een boost van 2,242% YOY. De brutowinst kwam echter uit op $ 125 miljoen negatief, hoewel nog steeds een aanzienlijke verbetering ten opzichte van het YOY-verlies van $ 320 miljoen.

Maar zelfs nu AMC voor het eerst sinds 2019 in de richting van winst drijft, worstelt het nog steeds met meer dan een jaar aan opeenvolgende negatieve kasstromen. Hoe langer dit patroon aanhoudt, hoe langer het realistisch gezien duurt voordat de entertainmentgigant een positieve vrije cashflow binnenhaalt, zelfs voor een kwart. En het zal veel langer duren voordat het bedrijf zijn $ 420 miljoen in huuruitstel en $ 5,5 miljard in langlopende schulden.

Tot nu toe heeft AMC zijn verliezen opgevangen met behulp van zijn $ 1,81 miljard aan contanten en equivalenten – maar de pot kan het maar zo lang uithouden. Toch heeft de stress van het eens dreigende (en nog steeds niet onwaarschijnlijke) faillissement zijn aandelen niet naar beneden gesleept zoals men zou verwachten. In plaats daarvan hebben AMC’s “Apes” – bullish retailbeleggers die zich richten op sterk shorted-aandelen -, dankzij overblijfselen van de “Meme Stock” -beweging begin 2021 – de aandelen van het bedrijf naar een premie geduwd.

Helaas lijken deze aandeelhouders meer kwaad dan goed te doen voor de langetermijnvooruitzichten van AMC. Ze houden zich minder bezig met de huidige financiële situatie, maar wachten op het moment dat toekomstige winsten en onderliggende technische gegevens de aandelen opnieuw doen stijgen, zodat ze kunnen in- en uitstappen.

Te weten, ze hebben al tweemaal neergeschoten de voorstellen van het bedrijf om meer aandelen te verkopen, waarmee het zijn verplichtingen zou kunnen dekken. Het argument dat ze aanvoeren is simpel en gewoon schadelijk: meer aandelen staat gelijk aan meer verwatering – en hoewel een nieuwe openbare aanbieding goed is voor het bedrijf, is het slecht voor hun eigen winst.

Waar blijft dit AMC Entertainment voor investeerders?

De recente successen van het AMC hebben het argument dat de pandemie de loop van de Amerikaanse entertainmentconsumptie voor altijd en onherroepelijk heeft veranderd, weggenomen. Hoewel streamingdiensten voor thuisgebruik zowel goedkoper als minder gevaarlijk zijn dan een donkere, overvolle kamer, is het moeilijk om de popcorn-aangedreven verrukking van de echte bioscoopervaring te repliceren. En het is die ervaring, in combinatie met de terugkeer van theaterdebuut, waarvan AMC hoopt dat het zijn Q4-cijfers zal doen stijgen in de richting van een vrije cashflow-positieve toekomst om het jaar sterk af te sluiten.

Toch blijft de markt de aandelen van AMC prijzen met een premie die ver boven de financiële en fundamentals dicteert, gestimuleerd door ingeprijsde verbeteringen en een handvol apen die reikhalzend uitkijken naar de volgende run van hun meme-aandelen. Maar als de particuliere beleggers van het bedrijf echt willen dat het bedrijf uitblinkt, moeten ze misschien toegeven aan de wens van het management om aandelen in de markt te injecteren, anders verliest het een kans om zijn huidige momentum te gelde te maken.

Dat gezegd hebbende, de hoeveelheid werk die het bedrijf moet doen om zijn doelen te bereiken, is nog steeds ronduit astronomisch. En als zodanig is het onwaarschijnlijk dat AMC Entertainment in de nabije toekomst een staat van positieve cashflow zal bereiken, met of zonder de steun van zijn investeerders.

Vond je het leuk wat je las? Meld u aan voor onze gratis Forbes AI Investor-nieuwsbrief hier om wekelijks AI-gedreven investeringsideeën te krijgen. Voor een beperkte tijd kunnen abonnees lid worden van een exclusieve slappe groep om deze ideeën op te doen voordat de markten opengaan.

Source link

Zakelijk