HNA, Evergrande Woes onderstrepen hoe het Chinese paradigma voor zakelijk succes wordt weggevaagd

HNA, Evergrande Woes onderstrepen hoe het Chinese paradigma voor zakelijk succes wordt weggevaagd

Een toenemende golf van regelgevende maatregelen en schuldherstructureringen in China onderstreept hoe oude bedrijfsparadigma’s aan het verdwijnen zijn en hoe een nieuw tijdperk voor corporate governance vorm krijgt.

Dat zegt Drew Bernstein, medevoorzitter van MBP, een in New York gevestigd audit- en adviesbureau dat gespecialiseerd is in Aziatische bedrijven. “Voorheen waren de belangen van de private en de publieke sector sterk met elkaar verweven”, zei hij. “Nu is er een niveau van onderscheid tussen private en publieke belangen.”

Het harde optreden van China tegen technologiebedrijven zoals DiDi Global en Alibaba Group over het delen van gegevens en andere praktijken in de afgelopen maanden heeft geleid tot grote dalingen van hun aandelenkoersen dit jaar. Die “regelgevende blitz” heeft verder geleid tot nieuwe fondsenwerving op internationale beurzen, terwijl ze tegelijkertijd plaatsvonden naast bewegingen die gericht zijn op het aantrekken van meer kapitaal in eigen land in overeenstemming met de ontwikkelingsdoelen van de technische industrie die zijn uiteengezet in het “Made in China 2025” -plan van het land , zei Bernstein.

Hoewel veel internationale investeerders in China de afgelopen weken gefocust zijn geweest op de gevolgen van Evergrande’s ellende en veranderende regels in de technische industrie, is de door schulden gevoede uitbreiding en daaropvolgende herstructurering bij HNA Group ook “een verbazingwekkende case study van de uitdagingen die inherent zijn aan de meteorisch ‘go global’ expansiemodel” en een economisch groeimodel dat sterk afhankelijk is van door de staat gesteunde leningen, zei Bernstein.

Hainan Airlines, dat evolueerde tot HNA Group, verwierf andere luchtvaartmaatschappijen om een ​​nationaal en internationaal netwerk op te bouwen en verhuisde vervolgens naar luchthavendiensten, financiële diensten, onroerend goed, technologie en andere gebieden. “Vanaf 2015 ging de HNA Group op een wereldwijde shopping spree van $ 40 miljard, waarbij ze belangen verwierven in Hilton, Virgin Australia, Ingram Micro en Deutsche Bank, samen met een wolkenkrabber aan Park Avenue en verschillende golfbanen” – een deel van een totaal van 123 transacties in drie jaar gefinancierd door schulden die zijn verstrekt door staatsbanken en buitenlandse investeerders die in totaal 321 dochterondernemingen en een complexe, in elkaar grijpende eigendomsstructuur hebben gecreëerd, zei hij. “Een complexe organisatie, het werd een uitdaging om te bepalen wie wat bezat en controleerde. De inzet wordt groter naarmate een bedrijf wereldwijde inspanningen nastreeft.”

Tegen 2018 “was het duidelijk dat (HNA’s) aankopen duur waren en de schuld onhandelbaar was”, en HNA begon activa te verkopen en zich te concentreren op de kernactiviteiten, zei Bernstein. Toen sloeg de Covid-19-pandemie toe. De regering van Hainan nam begin 2020 de controle over het bedrijf over en zette het begin dit jaar in een faillissementsprocedure. HNA Group had meer dan 60.000 schuldeisers, 410.000 werknemers en schulden van $ 171 miljard – “dus het is een enorme onderneming”, zei hij. “Het faillissement kan inzicht geven in hoe toekomstige reorganisaties worden aangepakt. Het beschermen van de werkgelegenheid en de belangen van kleine schuldeisers zal voorop staan.”

Verwacht van bedrijfsleiders dat ze proberen onopvallend te blijven. “China probeert de gevolgen van een te hoge hefboomwerking in verschillende sectoren van de economie het hoofd te bieden. De zaak HNA versterkt de boodschap dat geen enkel bedrijf te groot is om te falen. En geen ondernemer is te beroemd of te goed verbonden om beschermd te worden. In feite is het hebben van een hoog profiel op dit moment meer een verplichting’, zei Bernstein. Chen Feng, de voorzitter van de HNA Group, werd eind september vastgehouden voor vermoedelijke, hoewel niet nader gespecificeerde, misdaad (zie post hier); Hainan Airlines vorige week kondigde een plan aan om het aantal aandelen te verdubbelen en nieuw geld op te halen.

Hoewel buitensporige leningen een belangrijke oorzaak waren van de problemen van HNA en Evergrande, is een andere belangrijke les voor buitenlandse bedrijven en investeerders de noodzaak om de huidige ontwikkelingen te bekijken door het prisma van China’s huidige bevordering van ‘gemeenschappelijke welvaart’, zei Bernstein. “We leren dat deze uitdrukking ‘gemeenschappelijke welvaart’ de grenzen verlegt voor corporate governance. Recente herstructureringen kunnen investeerders kansen scheppen om de bedrijfssegmenten die nog gezond zijn aan te drijven”, meent hij.

En toch, voegde hij eraan toe, “is succes niet alleen afhankelijk van het ontleden van kasstromen en balansen, maar ook van het begrijpen hoe een transactie aansluit bij de doelstellingen van ‘gemeenschappelijke welvaart’. Kan een transactie worden gepositioneerd als behoud van werkgelegenheid en het voorkomen van financiële besmetting? Corrigeert het eerdere overtredingen? Zal het een stabiele, kwaliteitsvolle groei bevorderen?”

Grote veranderingen inderdaad.

Zie gerelateerde berichten:

China houdt gevallen HNA ex-miljardair vast in afwachting van herstructureringsstemming

Beleggers kunnen verder “links slim” zijn na Evergrande nu China het economisch beleid herschikt

Fantasia heeft op 4 oktober geen schuld van $ 206 miljoen betaald, wat bijdraagt ​​​​aan de problemen met onroerend goed in China

@rflannerychina

Source link

Zakelijk