Het niet verhogen van de schuldlimiet brengt $ 90 miljard voor infrastructuur en andere staatsprogramma’s in gevaar

Het niet verhogen van de schuldlimiet brengt $ 90 miljard voor infrastructuur en andere staatsprogramma’s in gevaar

Als het Congres er niet in slaagt de limiet voor de staatsschuld op te schorten of te verhogen, zou dit een doorsijpelend effect hebben dat bijna een kwart van de staatsuitgaven in gevaar zou kunnen brengen.

Een nieuw rapport van de progressieve Centrum voor begrotings- en beleidsprioriteiten (CBPP) zegt dat een dergelijke gebeurtenis waarschijnlijk zou betekenen dat de federale overheid in het federale fiscale jaar dat op 1 oktober begon enorme besparingen zou moeten opleggen van in totaal ongeveer $ 1,2 biljoen , en andere diensten.

Misschien wel het meest opvallende voor obligatiebeleggers en belastingbetalers is de ongeveer $ 90 miljard aan infrastructuurfinanciering voor transit-, snelweg- en luchthavenprojecten die in gevaar kunnen komen. De federale overheid heeft haar schuldlimiet al bereikt en als ze niet meer geld kan lenen om al haar verplichtingen te dekken, zou ze geld van andere programma’s moeten nemen om haar aanstaande schuldbetaling – of wanbetaling – te dekken. Beide opties brengen kredietrisico’s met zich mee voor de federale overheid, staten en gemeenten.

Minister van Financiën Janet Yellen schat dat de federale regering de omvang van de buitengewone maatregelen die zijn gebruikt om aan haar verplichtingen te voldoen, tegen 18 oktober zal uitputten, wat het Congres iets meer dan twee weken geeft om tot een akkoord te komen.

De $ 90 miljard aan infrastructuurfinanciering die door het CBPP wordt genoemd, verwijst naar: discretionaire federale subsidies voor zaken als Amtrak, luchthavens, schoon water en het metrosysteem van Washington, DC.

Andere federale financiering voor door de staat beheerde programma’s die gevaar lopen, zijn onder meer:

  • $ 30 miljard aan huurbijstand
  • $ 590 miljard voor Medicaid en het Children’s Health Insurance Program
  • $ 50 miljard aan onderwijsfinanciering voor speciaal onderwijs en andere schoolprogramma’s
  • $ 62 miljard aan FEMA-hulp bij rampen

Federale financiering maakt gemiddeld ongeveer 25% van de staatsuitgaven uit, hoewel sommige rode staten zoals Montana, Wyoming en Louisiana voor ongeveer 44% van de totale staatsuitgaven afhankelijk zijn van de federale overheid, volgens de Belastingdienst.

In het geval van federale bezuinigingen, zou de hulp aan staten en lokale overheden sterk afnemen en zouden staten gedwongen worden te bezuinigen op diensten, snel aanzienlijke inkomsten te genereren of gebruik te maken van regenachtige dagfondsen en andere staatsbesparingen om de kosten te dekken. “Deze beslissingen zouden worden afgedwongen in een tijd waarin veel staten nog steeds worstelen om door de economische gevolgen van de pandemie te navigeren”, aldus het CBPP-rapport.

Staten met een groot aantal militaire installaties of die anderszins afhankelijk zijn van defensie-uitgaven, zijn bijzonder kwetsbaar in het geval van een Amerikaanse wanbetaling. Tijdens de wanbetaling in 2011 plaatste Moody’s Investors Service Maryland, New Mexico, South Carolina, Tennessee en Virginia onder een ratingbeoordeling voor een mogelijke verlaging, omdat hun economieën bijzonder hard zouden worden getroffen als de federale overheid werknemers zou ontslaan en de uitgaven zou verminderen .

Hoewel nog steeds wordt verwacht dat het Congres de schuldlimiet zal verhogen of opschorten, waarschuwde Fitch Ratings in een commentaar dat als er niet tijdig een oplossing wordt bereikt, “politieke dwang en verminderde financieringsflexibiliteit het risico van een Amerikaanse staatsschuld zouden kunnen vergroten.”

De volgende rentebetaling van ongeveer $ 8 miljard is gepland op 1 november.

Fitch merkte op dat de Schatkist in deze periode mogelijk T-bills en andere vervallende schulden kan doorrollen, “maar de kosten hiervan kunnen stijgen.”

Source link

Zakelijk