GitLab bereikt marktkapitalisatie van $ 15 miljard, aandelen stijgen met 35% nadat de no-office radicale CEO kiest voor een meer traditionele IPO

GitLab bereikt marktkapitalisatie van $ 15 miljard, aandelen stijgen met 35% nadat de no-office radicale CEO kiest voor een meer traditionele IPO

Lang voor de pandemie opereerde softwarebedrijf GitLab volledig op afstand en bouwde het zijn ontwikkelaarstools zonder fysiek kantoor. Het was ook op een andere manier ongebruikelijk: medeoprichter en CEO Sid Sijbrandij had een datum vastgesteld voor zijn uiteindelijke openbare aanbieding: 18 november 2020.

Covid-19 had andere plannen. Maar GitLab was al op vele manieren opgezet om meer online werk te doen – zowel in de bedrijfsstructuur als met zijn producten, die bedrijven helpen bij het bouwen, onderhouden en beveiligen van hun websites en apps – en GitLab hoefde niet lang meer te wachten. Het bedrijf ging donderdag naar de beurs op Nasdaq onder de ticker “GTLB”. De aandelen van GitLab, geprijsd op $ 77, sloten hun eerste handelsdag op $ 103,89, een stijging van 35%, wat GitLab een marktkapitalisatie van bijna $ 15 miljard opleverde.

In een interview zei Sijbrandij (uitgesproken als “zie brandy”) dat een beursgang GitLab zou helpen om een ​​goed toegeruste, langdurige rentmeester te blijven van het open-sourceproject waarop zijn bedrijfssoftware is gebouwd. “Dit moest er een keer van komen”, zegt Sijbrandij. “We wisten dat we er klaar voor waren, de markten waren er klaar voor, dus waarom zouden we vandaag niet de stap zetten?”

Met een omzet van $ 58 miljoen in het vorige kwartaal, een stijging van 69% op jaarbasis, op verliezen van $ 40 miljoen, past GitLab in het model van een klassieke snelgroeiende, niet-winstgevende business-to-business softwareleverancier – cloudspelers die de afgelopen jaren bewezen populair, en in staat om hoge multiples te bedwingen, met Wall Street. Hoewel de verliezen recentelijk zijn afgenomen, genereert GitLab nog steeds ongeveer $ 1,50 aan nieuwe contracten voor elke $ 1 die klanten eerder aan zijn tools hebben uitgegeven, zet het in elite bedrijf in de categorie.

Maar in tegenstelling tot recente bedrijven als Amplitude, Warby Parker en Coinbase die kozen voor een directe notering in plaats van een beursgang, ging GitLab de traditionele weg in. Voorstanders van directe noteringen wijzen doorgaans op de ‘pops’ op de eerste dag als bewijs dat de waarde die wordt gecreëerd door een stijgende aandelenkoers naar de banken en insider-investeerders gaat die inkopen bij de IPO, niet het bedrijf zelf, waardoor er miljoenen aan potentiële brandstof overblijven voor het beursgenoteerde bedrijf op tafel. Ze merken op dat startups die een particuliere financiering aantrekken vóór een directe notering, vergelijkbare sommen geld kunnen binnenhalen voor kleinere onderdelen van hun bedrijf.

Net als Snowflake’s CEO Frank Slootman en anderen voor hem, liet Sijbrandij zich niet leiden door dergelijke argumenten. GitLab’s CEO zegt dat hij de voorkeur gaf aan het selecteren van investeerders via een traditionele IPO-roadshow. “Het is geweldig dat er zoveel opties beschikbaar zijn voor bedrijven”, zegt hij. “Er zijn veel meer mogelijkheden voor ondernemers. Dus ik moedig iedereen aan om hun due diligence te doen en met een paar bedrijven te praten die de verschillende processen doorlopen. Ik denk dat er voor elk goede redenen zijn … we zijn erg blij met de route [we chose], en blij met de investeerders die we hebben kunnen aantrekken.”

Misschien een nog grotere factor voor GitLab: als DevOps-onderneming wilden het bedrijf en zijn leider zoveel mogelijk bekendheid krijgen. GitLab heeft de afgelopen kwartalen agressief uitgegeven aan verkoop en marketing in verhouding tot zijn omzet, en Sijbrandij merkte herhaaldelijk op dat openbaarheid zou helpen om GitLab’s bekendheid en profiel bij potentiële klanten, partners en investeerders te vergroten. Het bedrijf was de eerste ooit op Nasdaq die de hele IPO-dag livestreamde, met ongeveer 18.000 mensen die tijdens de uitzending langskwamen, zegt het.

Sijbrandij, voormalig medewerker van een onderzeebootbedrijf en webprojectmanager voor het Nederlandse Ministerie van Justitie, lanceerde GitLab in 2012 als een bedrijf gebouwd op een open source-project gemaakt door Dmitriy Zaporozhets en Valery Sizov. Zaporozhets trad een jaar later toe als medeoprichter en CTO (Sizov volgde in 2014). GitLab, het bedrijf, zou abonnementen op softwaretools verkopen om projecten te helpen beheren die op die technologie zijn voortgebouwd, en rekenden voor wat een suite van 10 verschillende tools werd voor verschillende fasen in de levenscyclus van een app.

Dat betekent dat GitLab heeft geconcurreerd met een verscheidenheid aan aanbiedingen van andere bedrijven, waaronder, niet verwonderlijk van de naam, Microsoft-dochter GitHub, maar ook infrastructuurspelers en beveiligingsspecialisten. “Toen we een paar jaar geleden security introduceerden, zagen we daar veel inkomsten uit komen en hebben we die mensen geïnterviewd, ‘waarom heb je dit gekocht?’”, zegt Sijbrandij. De tool was nog niet zo goed als andere, hoorde GitLab terug. Maar klanten zouden de kwetsbaarheden sneller vinden binnen GitLab; alles van één leverancier kopen was zo eenvoudig dat ze erop vertrouwden dat GitLab het na verloop van tijd zou inhalen. “Dat is een grote aanjager van onze groei geweest”, zegt Sijbrandij.

Gaandeweg werd Sijbrandij ook bekend als een van de leidende evangelisten van werken op afstand, die pleitte voor een niet-hybride, radicaal transparante kantoorcultuur die volgens hem eerlijker en productiever is. Die puristische kijk blijft een aanwervingsvoordeel, vertelt hij Forbes nu; het helpt ook bij het uitleggen van de livestream, deels marketingmogelijkheid en deels om GitLab-medewerkers en -advocaten over de hele wereld op te nemen. “Het is altijd achter gesloten deuren”, zegt Sijbrandij over de beursgang en het beursintroductieproces. Oorspronkelijk uit Nederland, voegde Sijbrandij eraan toe dat zijn ouders twee van de kijkers waren. “Het was geweldig om het met de wereld te delen.”

En hoewel GitLab de datum van de eerste IPO-proclamatie niet helemaal heeft gehaald, zegt Sijbrandij dat oktober ook belangrijk is. Toen hij er in 2015 voor het eerst op uit ging om extern kapitaal aan te trekken, vroeg hij medeoprichter en CTO Dmitriy Zaporozhets, een van de makers van het open source-project waarop GitLab is gebouwd, hoe lang hij zich inzet om het bedrijf op te bouwen. Tien jaar na de start van het project, vertelde Zaporozhets aan Sijbrandij.

Naar de beurs gaan in november 2020 zou zijn eigen symboliek hebben gehad en wat speelruimte hebben gegeven, geeft Sijbrandij toe. Maar met de eerste code die is vastgelegd voor het GitLab-project op 8 oktober 2011, is de IPO-datum van het bedrijf binnen een week na de deadline van Zaporozhets gevallen. “Het is geweldig om die mijlpaal vandaag samen te kunnen vieren”, zegt Sijbrandij.

Source link

Zakelijk