Forbes Midas Lister JP Gan nog steeds optimistisch over de consumentengroei in China te midden van beleid, smaakverschuivingen

Forbes Midas Lister JP Gan nog steeds optimistisch over de consumentengroei in China te midden van beleid, smaakverschuivingen

JP Gan verdiende zijn sporen in durfkapitaal met investeringen in bedrijven die zich richten op Chinese consumenten. Goede rendementen hielpen om Gan op nummer 24 te plaatsen op de Forbes Midas-lijst van 2021, het zesde achtereenvolgende jaar dat hij de ranglijst van ’s werelds beste durfkapitalisten heeft behaald. Langdurig succes bij Qiming Ventures leidde ertoe dat de University of Chicago Booth School of Business afstudeerde om INCE Capital mede op te richten in 2019. INCE begon met $ 352 miljoen aan kapitaal van investeerders, waaronder Duke University, Carnegie Mellon University en CV Starr; het is gericht op bedrijven in de vroege tot expansiefase.

De wereld is veel veranderd sinds 2019. Hoewel China is hersteld van de ergste pandemie, neemt de economische groei in het vierde kwartaal af door een toename van deltagevallen en stroomtekorten (zie gerelateerde post hier). China, ’s werelds op een na grootste economie, heeft de laatste tijd ook hard opgetreden tegen de rages van beroemdheden, verwijfde mannen en grote internetplatformbedrijven, waardoor consumentgerichte bedrijven worden uitgedaagd.

Toch verandert Gan zijn spelplan niet. “We blijven investeren in consumenten”, zei hij in een recent interview in het financiële district Lujiazui in Shanghai. “De jongere generatie heeft andere smaken. Het totale verbruik is er nog steeds, vooral in de grote steden en bij de gezinnen in het topkwartiel.”

En toch waren er naast dat optimisme grote voorraadafnames bij retailers en merken die de tijd niet hebben bijgehouden. Het in Shanghai verhandelde Shanghai Metersbonwe, een kledingretailer, heeft de afgelopen vijf jaar 40% van zijn waarde verloren, Zhejiang Semir Garment heeft 25% verloren en C.Banner, een schoenenketen, heeft de afgelopen vijf jaar 84% getankt. Het tot nu toe succesvolle kledingmerk JNBY stuitte in september op controverse nadat het een kindershirt introduceerde met de Engelse uitdrukking “welcome to hell”. De in Hong Kong verhandelde aandelen hebben daarna maar liefst een derde verloren.

Gan, 49, is op zoek naar jongere merken die wendbaar zijn in hun benadering van marketing in de veranderende omgeving van vandaag. “Als KOL’s (belangrijke opinieleiders) en beroemdheden die merken niet langer kunnen vertegenwoordigen, zullen ze zich tot meer gewone mensen wenden”, zei Gan. “De bedrijven waarin we investeren, zullen altijd de beste prijs-kwaliteitverhouding vinden. Als een echte beroemdheid het niet kan, zullen ze iets anders vinden. Het verandert voortdurend, gezien de vraag en het aanbod van verschillende hulpbronnen.”

Bronnen van influencers die mogelijk over het hoofd worden gezien, zijn sociale-mediaplatforms zoals TikTok, zei Gan. En hoewel Chinese consumenten geïnteresseerd zijn in beroemdheden, is het niet zozeer hun naam als wel de eigenschappen die ermee verbonden zijn, zei hij. Die eigenschappen, meent Gan, zijn vaak te vinden buiten de grootste namen.

Een van de recente investeringen van INCE was een eerste financieringsronde met anderen in september van meer dan 200 miljoen yuan in kledingmerk Beaster. INCE leidde de ronde in de Chinese versie van “Off-White” en werd vergezeld door Meridian Capital en Belle Consumer Fund. Beaster mikt op een omzet van een miljard yuan in 2021. Eerder dit jaar investeerde INCE ook in speelgoedmerk ToyCity, evenals in het in China gevestigde PETKIT, dat 1.500 ondertekende winkels in het land heeft die zijn ‘intelligente huisdieren’-producten verkopen inclusief waterdispensers. INCE investeerde dit jaar ook in Ponhu Luxury, een luxegoederenplatform dat ook kapitaal aantrok van Focustar Capital, ATM Capital en Before Capital.

Alleen gaan heeft de samenwerking van Gan met Qiming niet beëindigd, merkte hij op: de twee behoorden tot de investeerders in de laatste ronde van PETKIT.

Zie gerelateerde berichten:

HNA, Evergrande onderstrepen hoe het Chinese paradigma voor zakelijk succes wordt weggevaagd

China Anti-monopolie-push draagt ​​bij aan de aantrekkingskracht van ondernemingen en diepe technologie: James Mi

Fosun van Chinese miljardair Guo Guangchang voegt Duitse private bank toe aan wereldwijd netwerk

@rflannerychina

Source link

Zakelijk