Een golf van olie-inkomsten met schattingen van Exxon en Chevron

Een golf van olie-inkomsten met schattingen van Exxon en Chevron

Belangrijkste leerpunten:

  • Apple en Amazon stellen teleur, maar Exxon Mobil en Chevron verrassen
  • Grote technische gevechten boven de wolken
  • Cloud computing heeft het bedrijf veranderd

Deze week zou over grote technologie en technologie gaan, maar het ging echt over tekorten en problemen met de toeleveringsketen. Apple en Amazon stelden investeerders teleur vanwege hun onvermogen om producten bij de consument te krijgen. Dit leidde tot bezorgdheid over de vraag of fysieke winkels aan de vakantievraag kunnen voldoen. Op dit moment is het een bewolkt beeld.

Een van de meest verwachte winstaankondigingen kwam uiteindelijk donderdag na de sluiting, toen Apple (AAPL) beter dan verwachte inkomsten aankondigde, maar lager dan verwachte inkomsten als gevolg van lagere verkopen. Apple telegrafeerde dat de verkoop een probleem zou zijn vanwege problemen met de toeleveringsketen en het stilleggen van onderdelenfabrieken in China vanwege energietekorten. Het aandeel noteerde echter nog steeds 3,4% lager in de handel na sluitingstijd.

Een ander langverwacht rapport kwam van Amazon (AMZN), dat meer dan 4% daalde in de handel na sluitingstijd nadat het inkomsten en inkomsten misliep. Het bedrijf werd getroffen door producttekorten, hogere loonkosten, hogere verzendkosten en operationele investeringen, maar benadrukte ook dat het “alles zal doen” om een ​​goed vakantieseizoen te garanderen. Amazon Web Services, het cloudcomputingplatform van het bedrijf, groeide echter met 39%.

Moeten de FAANG-aandelen hun acroniem veranderen? Eerst veranderde Google in Alphabet en nu verandert Facebook (FB) zijn naam in Meta. De nieuwe naam is bedoeld om het doel van het bedrijf op metaverse weer te geven en niet alleen de Facebook-app voor sociale media. De metaverse omvat andere sociale media-apps zoals Instagram, Oculus en WhatsApp. Het bedrijf verandert vanaf 1 december ook zijn aandelensymbool in “MVRS”.

Buiten de technologie versloeg Starbucks (SBUX) de top- en bottom-line schattingen, maar handelde nog steeds 3,83% lager in de handel na sluitingstijd. Het bedrijf blijft de negatieve effecten van de pandemie voelen en wordt nog steeds gekwetst door de verkoop in China. Aanhoudende COVID-19-uitbraken in China vertragen de consumentenbestedingen.

De energiesector staat vrijdagochtend echter in het middelpunt, aangezien Exxon Mobil (XOM) en Chevron (CVX) beter dan verwachte inkomsten en inkomsten bekendmaken. Exxon rapporteerde een stijging van 30% in de gemiddelde dagelijkse productie van olievaten vanaf de Perm-basis. Het bedrijf besteedde een groot deel van het derde kwartaal aan het afbetalen van schulden, maar nu is het van plan om in 2022 aandelen terug te kopen. Het aandeel steeg meer dan 1% in premarket-handel.

Chevron lijkt iets meer indruk te hebben gemaakt op investeerders dan Exxon, omdat het voor de openingsbel 2,79% hoger handelde omdat het een veel grotere winst had. Het bedrijf meldde dat de stijgende aardgasprijzen en zijn olieraffinageactiviteiten de stijgende inkomsten dreven. Chevron kondigde ook plannen aan voor een aandeleninkoopprogramma.

Ondanks de rally van donderdag wijzen de aandelenfutures op een lagere opening. Deze week was een strijd tussen het creëren van recordhoogtes en het verkopen. Het is moeilijk te zeggen of het aandeel de rally van gisteren zal doorzetten of dat het een ‘take profit Friday’ is.

Hoofd in de wolken

Het winstrapport van donderdag van Amazon zag meer focus op cloud computing. Cloud computing is de mogelijkheid om via internet on-demand toegang te krijgen tot computersysteembronnen. Dit omvat servers, gegevensopslag, databases, netwerken, software, analyses en intelligentie. De cloud kan worden aangepast aan de grootte van een bedrijf, omdat gebruikers doorgaans alleen betalen voor wat ze gebruiken. Dit helpt de bedrijfskosten te verlagen en de efficiëntie te verhogen.

Er zijn veel techbedrijven met hun hoofd in de wolken, waaronder Amazon, Microsoft (MSFT), Alphabet (GOOGL), Alibaba (BABA), Oracle (ORCL), IBM (IBM) en Tencent (TCEHY). Deze groepen bieden allemaal “Infrastructure as a Service” (IaaS). Terwijl Amazon de leider is op het gebied van cloudservices, groeit Microsoft’s Azure erg snel. In zijn winstoproep eerder deze week rapporteerde Microsoft een stijging van 36% in zijn cloudsegment in het afgelopen jaar. Cloud computing is zelfs het grootste zakelijke segment voor Microsoft geworden.

Cloud computing kan behoorlijk winstgevend zijn met hoge marges. De meeste bedrijven geven echter niet graag hun brutomarge op clouddiensten prijs. In een rapport van Technology Business Research uit 2019 schatte het dat de marges voor cloudactiviteiten ongeveer 15% waren, terwijl de brutomarges meer dan 65% bedroegen. Vorige maand meldde CNBC dat analisten van Bernstein schatten dat Amazon Web Services een brutowinstmarge van 61% had.

Regenmeter: Wanneer u cloudinfrastructuurbedrijven probeert te vergelijken, kan het moeilijk zijn om een ​​leider te bepalen door alleen naar een aandelengrafiek te kijken. Dit komt omdat deze bedrijven erg groot zijn en veel andere bedrijfssegmenten hebben. IBM rapporteerde deze week bijvoorbeeld slechter dan verwachte inkomsten, maar zag een groei met dubbele cijfers in zijn cloudgerelateerde activiteiten.

Bovendien werken veel van deze bedrijven zowel in de cloudinfrastructuur als in platforms en software. Er is dus veel overlap. Volgens Statista had Amazon na het eerste kwartaal van 2021 het grootste marktaandeel in cloudinfrastructuur, gevolgd door Microsoft Azure, Alphabet, Alibaba, IBM Cloud, Salesforce, Tencent en Oracle.

Cloud Seeding: Cloudinfrastructuur kan worden genavigeerd met behulp van een platform. Platforms zijn computermodellen van een derde partij die helpen bij het doorzoeken, ordenen en analyseren van de gegevens. Bedrijven die “Platform as a Service” (PaaS) aanbieden, helpen andere bedrijven om het meeste uit hun gegevens te halen. Microsoft, Alphabet en Oracle bieden allemaal platforms.

Onlangs hebben sommige PaaS-bedrijven niet zo goed gepresteerd. Een daarvan is Shopify (SHOP), een e-commerceplatform dat verkopers helpt bij het opzetten van online winkels, samen met catalogi en winkelwagenfunctionaliteit. Het ging eerder deze week niet zo goed na het missen van winst- en omzetramingen. Twilio (TWLO) versloeg de winstverwachtingen, maar bood een zwakke winstprognose. Het is een cloudplatform dat softwareontwikkelaars helpt bij het beheren van hun communicatie.

Regen collectie: Het volgende niveau van cloudservices is software of Software as a Service (SaaS). Deze groepen helpen gebruikers om via internet verbinding te maken met applicaties, meestal op basis van een abonnement. Er zijn talloze SaaS-bedrijven, waaronder Adobe (ADBE), Intuit (INTU), Netflix (NFLX), Slack (WORK), Zoom (ZM), enzovoort. Amazon, Alphabet en Microsoft zijn hier ook spelers.

Veel van deze bedrijven hebben geprofiteerd van de “thuiswerken”-trend als gevolg van de pandemie, maar andere zijn meer gevestigde zakelijke partners. De cloud heeft de manier waarop zaken worden gedaan veranderd en zal zich waarschijnlijk blijven ontwikkelen. Beleggers die bereid zijn om de tijd te nemen om aan de top te blijven, kunnen de zilveren randjes in sommige van deze wolken vinden.

TD Ameritrade®-commentaar alleen voor educatieve doeleinden. Lid SIPC.

Source link

Zakelijk