Drie redenen waarom de aandelen van Rivian nog niet zijn gecrasht en verbrand

Drie redenen waarom de aandelen van Rivian nog niet zijn gecrasht en verbrand

Rivian is het nieuwste elektrische voertuig of EV-bedrijf dat niet alleen de aandacht trekt, maar het ook heeft ongeveer $ 13,5 miljard opgehaald door op 10 november 175,95 miljoen aandelen te verkopen voor $ 78 elk. De koers van het aandeel bereikte op 16 november een intra-day high van $ 179,47 en sloot op $ 128,60 op vrijdag.

Door de verkoop van 176 miljoen aandelen heeft het bedrijf iets meer dan 891 miljoen uitstaande aandelen. Verbazingwekkend voor een bedrijf dat bijna geen inkomsten heeft gegenereerd, maar misschien niet echt onverwacht gezien de huidige opwinding rond EV-bedrijven, heeft het bedrijf met $ 128,60 een marktkapitalisatie van bijna $ 115 miljard.

Hoewel de algemene opwinding en het langetermijnpotentieel voor elektrische voertuigen goed gefundeerd zijn, zal een bedrijf met weinig tot geen inkomsten en een marktkapitalisatie van $ 115 miljard feilloos moeten presteren. Ondertussen zijn dit drie redenen waarom de aandelen niet alleen hun waarde hebben behouden, maar zijn gestegen in de eerste tien dagen dat ze openbaar werden verhandeld.

Amazon heeft in het bedrijf geïnvesteerd en 100.000 pre-orders geplaatst

Amazon nam deel aan Rivian’s Series A, D, E en F financieringsrondes, betaalde $ 1,35 miljard en kocht ook $ 490 miljoen aan converteerbare schulden. Bovendien is het kocht 2,56 miljoen aandelen bij de IPO, besteden $ 200 miljoen. Na de beursgang bezit het ongeveer 18,5% van de aandelen en heeft het ongeveer 16,9% van het stemrecht.

Hoewel Amazon altijd een deel of al zijn aandelen zou kunnen verkopen, is het uiterst onwaarschijnlijk dat dit op korte termijn of zelfs in de komende vijf tot zes jaar zal gebeuren sinds het aandelen kocht bij de IPO en 100.000 van Rivian’s elektrische bestelauto’s of EDV’s. Volgens een SEC-aanvraag is Rivian overeengekomen: “dat we tot de vierde verjaardag van de initiële leveringsdatum, ongeacht of Logistics (een dochteronderneming van Amazon) EDV’s van ons koopt, uitsluitend last mile-leveringsvoertuigen zullen leveren aan Logistics, en vanaf de vierde verjaardag tot de zesde verjaardag van de initiële leveringsdatum, zal Logistics het recht van eerste weigering hebben om alle door ons geproduceerde last-mile-leveringsvoertuigen te kopen.”

Ervan uitgaande dat elk voertuig voor $ 125.000 wordt verkocht, zouden ze $ 12,5 miljard aan inkomsten genereren. De overeenkomst belet Logistics echter niet om voertuigen te ontwikkelen of samen te werken met of soortgelijke voertuigen in te kopen bij derden. Het bevat ook geen minimale bestelhoeveelheid of minimale aankoopvereisten. Bovendien stelt de SEC-aanvraag: “prognoses, orderplannen en inkooporders kunnen na kennisgeving worden gewijzigd of geannuleerd.”

Meer dan 55.000 reserveringen voor andere modellen

Naast de 100.000 pre-orders van Amazon, heeft Rivian bekendgemaakt dat het 55.400 pre-orders heeft ontvangen voor zijn R1T, volledig elektrische pick-up, en R1S, SUV met zeven passagiers, modellen. Car and Driver magazine beschrijft deze twee modellen met prijzen variërend van ongeveer $ 70.000 tot $ 75.000. Deze voorbestellingen zouden, zolang er niet te veel worden geannuleerd, ongeveer $ 4 miljard aan inkomsten moeten genereren.

Ford heeft een monetair belang in Rivian

Ford betaalde in totaal $ 820 miljoen voor aandelen in Rivian’s Series B en D-aanbiedingen en kocht $ 415 miljoen van de converteerbare schuld van het bedrijf. De aandelen zijn nu meer dan $ 13 miljard waard. Het bezit ongeveer 11,4% van de aandelen en 10,5% van het stemrecht na de beursgang.

Het hebben van zo’n groot eigendom zou het een uitdaging moeten maken om ze op elk moment in de nabije toekomst te verkopen zonder de voorraad te verkrappen. Echter, Rivian en Ford bevestigd op vrijdag dat ze niet langer samen zouden werken aan de gezamenlijke ontwikkeling van elektrische voertuigen. Hoewel Ford waarschijnlijk niet van plan zal zijn zijn aandelen in de nabije toekomst te verkopen, kan dit een belemmering voor hen vormen, vooral als de zorgen beginnen te drijven, dat Ford een deel van zijn winst wil verzilveren.

Source link

Zakelijk