Dit is waarom CSX-aandelen een betere keuze zijn dan dit transportbedrijf

Dit is waarom CSX-aandelen een betere keuze zijn dan dit transportbedrijf

We denken dat CSX-voorraad (NYSE: CSX) is momenteel een betere keuze in vergelijking met Oude Dominion-vrachtlijn (NASDAQ: ODFL), ondanks dat de inkomsten van Old Dominion Freight Line de afgelopen jaren sneller zijn gegroeid, en ODFL-aandelen worden verhandeld tegen een duurdere waardering in vergelijking met CSX-aandelen. Terwijl CSX tegen 7x zijn achterblijvende inkomsten handelt, handelt ODFL rond 8x. Zelfs als we naar andere waarderingsstatistieken zouden kijken, lijkt ODFL-aandeel duurder te zijn met 32x P/EBIT-ratio en ongeveer 43x P/E-ratio, vergeleken met respectievelijk 17x en 22x voor CSX-aandelen.

Hoewel beide bedrijven de afgelopen kwartalen een omzetstijging zagen, geleid door het economische herstel, was de groei beter voor Old Dominion Freight Line, geholpen door een grote vraag naar zendingen die minder dan vrachtwagenladingen waren en de gemiddelde omzet per zending. met een sterke stijging van de vraag naar goederen als gevolg van de openstelling van de economie. Er is echter meer aan de hand met de vergelijking. Laten we een stap terug doen om een ​​vollediger beeld te krijgen van de relatieve waardering van de twee bedrijven door te kijken naar de historische omzet- en operationele margegroei. Ons dashboard CSX vs Old Dominion vrachtlijn: branchegenoten; Welk aandeel is een betere gok? heeft hier meer details over. Delen van de analyse worden hieronder samengevat.

1. De omzetgroei van Old Dominion Freight Line is sterker geweest

De omzetgroei van Old Dominion Freight Line over de afgelopen twaalf maanden was sterker dan die van CSX (24% vs. 12%), gezien de grote vraag naar de vrachtwagenindustrie in het algemeen. Zelfs als we zouden kijken naar de gemiddelde omzetgroei over drie jaar, is de CAGR van Old Dominion Freight Line van 6% hoger dan de CAGR van -2% voor CSX. Met uitzondering van 2020 is de omzet van Old Dominion Freight Line gestaag gestegen met een toegenomen vraag naar de vrachtwagenindustrie. Voor CSX werd de omzetgroei tijdens de pandemie beïnvloed door een lagere productie in verschillende industrieën, wat resulteerde in een lagere vraag naar spoorwegvervoer. Ons dashboard aan De inkomsten van CSX biedt meer details over de bedrijfssegmenten.

Vooruitblikkend, wordt verwacht dat de inkomsten van Old Dominion in 2021 met meer dan 30% zullen groeien, maar het groeipercentage zal volgend jaar waarschijnlijk vertragen tot lage dubbele cijfers, volgens de consensusschattingen. Voor CSX wordt verwacht dat de inkomsten in 2021 in hoge tienerjaren zullen groeien en in 2022 langzaam tot lage dubbele cijfers. Beide bedrijven profiteren van de openstelling van de economie na de pandemie. Een tekort aan chauffeurs is een bekend probleem voor de vrachtwagenindustrie en het is niet in staat om aan de stijgende vraag te voldoen. Merk op dat 72% van de gehele Amerikaanse vracht op vrachtwagens wordt vervoerd. Over het algemeen zal de vraag naar de vrachtwagenindustrie in het algemeen ook in de toekomst aan de hogere kant blijven, en Old Dominion Freight Line is een van de grootste LTL-vervoerders in Noord-Amerika.

Voor CSX zal de verstoring van de autoproductie als gevolg van chiptekorten op korte termijn gevolgen hebben voor de autovracht. Het vrachtvervoer van andere industriële producten zal echter waarschijnlijk toenemen. Vooral het vrachtvervoer van kolen zal naar verwachting op korte termijn sterk blijven, aangezien een grote 2x stijging van de aardgasprijzen in 2021 heeft geleid tot een grotere vraag naar kolen. In feite is het aandeel van de elektriciteitsopwekking geproduceerd door aardgas: verwacht dalen tot 36% in 2021 en 35% in 2022, vergeleken met 39% in 2020, terwijl het gebruik van steenkool voor de opwekking van elektriciteit zal toenemen, wat een hogere productie impliceert en, op zijn beurt, een grotere vraag naar het transport ervan.

2. CSX is winstgevender

In tegenstelling tot de trend in omzetgroei, is de operationele marge van CSX van 39% over de afgelopen twaalf maanden veel beter dan 26% voor Old Dominion Freight Line. Zelfs als we zouden kijken naar de gemiddelde operationele marge van de laatste drie jaar, ligt het cijfer van 35% van CSX boven de 21% voor Old Dominion Freight Line. Beide bedrijven hebben in het recente verleden een stijging van de operationele marges gezien. De operationele marge van CSX van 39% over de afgelopen twaalf maanden is te vergelijken met 35% in 2019, vóór de pandemie. De huidige operationele marge van 26% voor Old Dominion Freight Line is lager in vergelijking met CSX en is vergelijkbaar met het cijfer van 20% in 2019.

Het net van alles

Nu bijna 60% van de Amerikaanse bevolking volledig is ingeënt tegen Covid-19, terwijl de algemene economische activiteit aantrekt, wordt verwacht dat beide bedrijven in de toekomst een gestage omzetgroei zullen zien. Nu is de huidige waardering van CSX zeker aantrekkelijker dan die van Old Dominion Freight Line, en het is ook winstgevender. Als we echter naar het financiële risico zouden kijken, heeft Old Dominion Freight Line een betere schuld- en kaspositie, met een schuld als percentage van het eigen vermogen van <1% versus 20% voor CSX, en contanten als percentage van de activa van 12% , vergeleken met 5% voor CSX, wat impliceert dat CSX-aandelen een hoger financieel risico hebben dan ODFL-aandelen. Dat gezegd hebbende, zijn we nog steeds van mening dat CSX een betere keuze is tussen de twee aandelen, met een hoger risico, maar veel betere winstgevendheid en een lagere waardering.

Hoewel CSX-aandelen hogere niveaus kunnen zien, heeft 2020 geleid tot veel prijsdiscontinuïteiten die aantrekkelijke handelsmogelijkheden kunnen bieden. U zult er bijvoorbeeld versteld van staan ​​hoe contra-intuïtief de waardering van aandelen is CSX versus Qorvo.

Wat als u in plaats daarvan op zoek bent naar een meer uitgebalanceerde portefeuille? Hier is een hoogwaardige portefeuille dat heeft de markt sinds 2016 consequent verslagen.

Investeer met Trefis Marktconforme portefeuilles

Alles zien Trefis Prijsschattingen

Source link

Zakelijk