De noodlijdende AirAsia X van de Maleisische tycoon Tony Fernandes dreigt te worden verwijderd nadat accountant rekeningen heeft gekwalificeerd

De noodlijdende AirAsia X van de Maleisische tycoon Tony Fernandes dreigt te worden verwijderd nadat accountant rekeningen heeft gekwalificeerd

AirAsia X-de langeafstandsdochteronderneming van tycoon Tony Fernandes’ AirAsia Group – kan van Bursa Malaysia worden geschrapt nadat de externe accountant aanzienlijke twijfel had geuit over het vermogen van de luchtvaartmaatschappij om haar continuïteit te behouden.

Ernst & Young gaf een disclaimer van mening over de rekeningen van AirAsia X voor de 18 maanden eindigend op 30 juni 2021, wat haar status als financieel noodlijdend bedrijf onder praktijknota 17 van Bursa Malaysia teweegbracht, zei het bedrijf vrijdag in een indienen naar de beurs. Om te voorkomen dat het van de beurs wordt gehaald, zou AirAsia X zijn financiële toestand binnen 12 maanden moeten ‘regulariseren’, voegde het eraan toe.

“Het bedrijf neemt de nodige stappen om zijn PN17-status aan te pakken”, zei AirAsia X. De luchtvaartmaatschappij stelt voor om 33,7 miljard ringgit ($ 8 miljard) van de verplichtingen van het bedrijf te herstructureren, die ter goedkeuring zullen worden voorgelegd aan de schuldeisers tijdens een zitting van de rechtbank op 12 november. Tegelijkertijd wil ze maar liefst $ 150 miljoen ophalen in nieuwe aandelen via een claimemissie en een secundaire verkoop van aandelen.

Luchtvaartmaatschappijen behoren tot de zwaarst getroffen door de Covid-19-pandemie, aangezien landen over de hele wereld hun grenzen sloten om het virus in te dammen. Naast AirAsia X zijn verschillende luchtvaartmaatschappijen in Azië-Pacific begonnen met door de rechtbank gecontroleerde schuldsaneringsplannen om de door de pandemie veroorzaakte reisdaling te overleven, waaronder Malaysia Airlines, Philippine Airlines, Thai Airways en Virgin Australia.

De kortlopende verplichtingen van AirAsia X overtreffen de vlottende activa met meer dan 34 miljard ringgit, Ernst & Young zei. De luchtvaartmaatschappij – die ook een aandeelhouderstekort van 33,6 miljard ringgit noteerde – heeft geleid tot wanbetalingen voor verschillende contracten, voegde het eraan toe.

“Deze gebeurtenissen of omstandigheden duiden op het bestaan ​​van materiële onzekerheden die aanzienlijke twijfel kunnen doen rijzen over het vermogen van de groep om haar continuïteit te behouden”, aldus Ernst & Young.

AirAsia X heeft met schuldeisers onderhandeld om haar schulden te herstructureren te midden van toenemende verliezen, die in de financiële periode eindigend op 30 juni bijna 34 miljard ringgit hadden bereikt. bij het concentreren van operaties op volwassen routes en het beëindigen van vluchten naar onrendabele bestemmingen.

De luchtvaartmaatschappij is een van de vele dochterondernemingen van de Maleisische budgetmaatschappij AirAsia Group in de regio. De groep, die ook luchtvaartmaatschappijen in Thailand en Indonesië omvat, is overgestapt op digitale bedrijven, aangezien reisbeperkingen door Covid-19 het passagiers- en vrachtverkeer verminderen.

Fernandes en zijn zakenpartner, Kamarudin Meranun, namen AirAsia in 2001 over om een ​​goedkope luchtvaartmaatschappij te bouwen die vliegreizen betaalbaar zou maken. Fernandes – die dit jaar uit de ranglijst van de 50 rijkste mensen van Maleisië is gestapt – heeft ook belangen in gastvrijheid, verzekeringen en onderwijs.

Source link

Zakelijk