De dalende goedkeuringsclassificaties van Biden zijn slecht nieuws voor de gemeentelijke markt

De dalende goedkeuringsclassificaties van Biden zijn slecht nieuws voor de gemeentelijke markt

De goedkeuringsclassificatie van president Joe Biden is de afgelopen maanden gestaag gedaald en dat voorspelt niet veel goeds voor gemeentelijke marktvriendelijke voorstellen in zijn Build Back Better-plan.

Gegevens van de Morning Consult Amerikaanse presidentiële goedkeuringspeiling laten zien dat de rating van Biden ooit zo hoog was als 56%, maar nu is gedaald tot 47%. De recente Quinnipiac-enquête laat ook zien dat de president sinds zijn aantreden de laagste score van het Amerikaanse volk heeft gekregen voor zijn werkprestaties. Zijn goedkeuringsscore van 42% wordt gedreven door lage cijfers over de economie, belastingen en immigratie.

“Geplaagd door vertrouwen, getwijfeld aan leiderschap en uitgedaagd op algemene competentie, wordt president Biden van alle kanten gehamerd terwijl zijn goedkeuringsclassificatie verder zakt naar een aantal dat niet is gezien sinds de strenge controle van de Trump-administratie”, zei Quinnipiac University Polling Analist Tim Malloy.

De dia betekent dat het onwaarschijnlijk is dat de regering alle uitgaven zal krijgen die ze wil in haar $ 3,5 biljoen Build Back Better sociale uitgavenpakket – en minder begrepen maar nog steeds dure subsidies zullen waarschijnlijk het eerst op het hakblok komen.

“Dit is verschrikkelijk nieuws voor de Democraten en het Witte Huis”, schreef Hilltop Securities-analist Tom Kozlik. “Zwakte in het Witte Huis is geen positief teken voor degenen die zouden willen dat de vriendelijke elementen van de gemeentelijke obligatiemarkt wet worden als onderdeel van de progressieve inspanningen van de Democraat.”

Vooruitbetaling van obligaties en BAB’s 2.0

Er zijn twee bepalingen waar gemeentelijke marktwachters zich zorgen over maken. De ene zou de belastingvrije status van vooruitbetaalde obligaties herstellen en de andere zou een federaal gesubsidieerde belastbare obligatie creëren, vergelijkbaar met de Build America Bond (BAB) van de Recovery Act uit 2009.

BAB
programma.

Beide obligaties maken het voor overheden goedkoper om bepaalde soorten schuld uit te geven. Ongeveer 75% van de infrastructuur in het land wordt gefinancierd door staats- en lokale overheden, dus het is zinvol om de kosten van die leningen te verlagen.

Dankzij geavanceerde terugbetaling van obligaties konden overheden schulden eerder herfinancieren, waardoor ze jaren eerder konden profiteren van lagere rentetarieven en belastinggeld konden besparen. Door de belastinghervorming van 2017 werd hun belastingvrije status geëlimineerd, waardoor hun kostenbesparende waarde voor regeringen in feite teniet werd gedaan. Maar de verhuizing verhoogde de inkomsten van de federale overheid met miljarden dollars per jaar. Herstel van de obligaties, volgens een rapport van de Gemengde Commissie Belastingen (JCT), zou de komende vijf jaar $ 11 miljard kosten.

Een federaal gesubsidieerde belastbare obligatie – wat marktkijkers noemen BAB’s 2.0 – werkt anders. In tegenstelling tot belastingvrije gemeentelijke obligaties, zijn BAB’s belastbaar en openen daardoor de gemeentelijke markt voor nieuwe investeerders, zoals pensioenfondsen of mensen die in het buitenland wonen. Meer kopers is een goede zaak, maar BAB’s zijn ook duurder voor overheden. Dus om de extra kosten te dekken, bood de federale overheid in 2009 een directe subsidie ​​aan van 35% van de rentebetalingen van staats- en lokale overheden op BAB’s.

Dat wil zeggen, totdat sekwestratie in 2013 drastische verlaging van de subsidie en liet staats- en lokale overheden klauteren om de leegte te vullen.

BAB’s 2.0 zou op dezelfde manier werken, maar ook de federale subsidie ​​vastzetten – een veel betere deal voor regeringen. Ze zullen naar verwachting de federale overheid meer kosten dan… $ 22,5 miljard tussen 2022 en 2031, volgens schattingen van het JCT.

Momentum vastgelopen op infrastructuur

Maar gesprekken over de omvang en reikwijdte van de verzoeningsrekening van $ 3,5 biljoen zijn in september tot stilstand gekomen, en tot nu toe zijn de persoonlijke ontmoetingen van Biden met senator Joe Manchin (DW.Va.) en Kyrsten Sinema (D-Ariz.) slechts frustratie bij andere democraten aanwakkeren.

Nu de goedkeuringsclassificatie van Biden naar beneden marcheert, is de kans groter dat zijn agenda zal worden teruggebracht – en de meer dan $ 30 miljard kosten van de muni-obligatievoorstellen zullen gemakkelijk lijken te snijden.

“De Democraten hebben geprobeerd zichzelf wat tijd te geven om binnen de partij te onderhandelen”, zei Kozlik, “maar de kans dat het volledige bedrag van de verrassende progressieve agenda van de president wet wordt, is minder waarschijnlijk elke dag dat de presidentiële goedkeuringsclassificatie daalt. ”

Source link

Zakelijk