BlackRock’s China-relatiedoel in landelijke advertentiecampagne

BlackRock’s China-relatiedoel in landelijke advertentiecampagne

Het zijn een paar zware weken geweest voor Larry Fink en BlackRock

BLK
. De CEO was de bron van een nauwelijks verhulde spot en de klassieke Joe Kernen snauwde eerder deze maand op CNBC’s Squawk Box voor het aanprijzen van “klimaatrechtvaardigheid”, terwijl hij zwaar investeerde in, en het promoten van winkelinvesteringen in China, ’s werelds grootste grootste producent van broeikasgasemissies. (Zoals twee keer meer dan de VS, gewoon zeggen.)

Fink drong terug door te zeggen dat BlackRock gewoon miljoenen Chinezen ging helpen sparen voor hun pensioen en dat ze met de regering praten over het vergroenen van hun economie, weg van fossiele brandstoffen.

Oké, red dan de planeet, investeer in Nio en BYD, alles is vergeven.

Nou, niet zo snel daar, meneer Fink.

Een nieuwe groep genaamd de Consumenten eerste initiatief gaat deze week achter BlackRock aan met tv-advertenties en reclameborden in New York City. De boodschap is dat BlackRock de Chinese Communistische Partij (CCP) steunt terwijl ze Amerikanen uitschelden over hun tekortkomingen op het gebied van klimaat en sociale rechtvaardigheid.

Het is de eerste fase van een campagne van meerdere miljoenen dollars om de nauwe banden van BlackRock met de CCP aan het licht te brengen.

De advertentie, getiteld ‘Betting on China’, zal nationaal worden uitgezonden op kabeltelevisienieuws en op zakelijke netwerken. (Ik moet dit zien op Bloomberg. Laten we gaan.)

Bij de uitrol van de advertentie hoort de speciale BlackRock-bashing-website van de groep, BlackRockLovesChina.com. Het bevat de billboard-kunst en heeft een aantal reguliere nieuwsartikelen over BlackRock’s China-activiteiten.

Voor starters, BlackRock was de eerste grote Amerikaanse investeringsbank om een ​​licentie te krijgen om lokale klanten zonder partner te bedienen. Dit gebeurde in juni.

Er wordt aangenomen dat China deze invloedrijke relaties gebruikt om Amerikaanse bedrijven onder druk te zetten om wetgevers en de uitvoerende macht te overtuigen om China rustig aan te doen, anders zouden ze Amerikaanse bedrijven daar schaden.

Op dinsdag, tijdens een hoorzitting van het House Financial Services Committee, zei de voorzitter van de subcommissie Brad Sherman uit Californië: “de verwevenheid van de Amerikaanse en Chinese economieën heeft China hier in de Verenigde Staten een aanzienlijke macht gegeven. Het heeft Amerika echt geen politieke macht gegeven in Peking.”

Sherman begrijpt hoe China Amerikaanse influencers uitkiest en straft degenen die de lokale bevolking de les lezen zoals ze Amerikanen de les lezen.

“Ik vertegenwoordig de filmindustrie in mijn district. Ze laten maar 40 films toe in China. Als je een studio runt, wil je een van die 40 zijn. Als je een film over Tibet maakt, kom je China niet binnen. Eigenlijk, als je één film over Tibet hebt gemaakt, komt geen van je films China binnen’, zei Sherman dinsdag. Toen maakte hij de verbinding met Wall Street.

“Als je Morgan Stanley bent”

MEVROUW
, je weet dat je misschien een van de banken bent die China binnenkomt… als je wereldwijde index in voldoende mate Chinese bedrijven omvat,” voegde hij eraan toe.

De kern van de Consumers First-campagne is de vermeende hypocrisie van Amerikaanse bedrijfsreuzen – thuis wakker, stil over China over alle zaken – of het nu gaat om vervuiling van gevangenisarbeid in Xinjiang, de verre westelijke provincie waar honderdduizenden Oeigoerse moslims wonen in gevangenschap.

“We zijn afgelopen zomer begonnen met het Consumers First Initiative omdat we het zat waren om te zien hoe Corporate America zich afleidde van hun mislukkingen, wandaden en mishandeling van hun klanten door de politici wakker te schudden”, vertelde Will Hild, uitvoerend directeur van Consumers’ Research me woensdag. avond. “De campagne is gericht op het sturen van een simpele boodschap naar elke directiekamer in het land: als je denkt dat je ons kunt afleiden met een wakkere façade, gaat het niet werken. We gaan je bellen.”

De BlackRock-campagne maakt deel uit van een grotere inspanning die onlangs is gericht op Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen

AAL
, Coca Cola (inclusief deze meezingende jingle), Nike

NKE
, Ticketmaster, en de MLB.

De NBA voelde onlangs de minachting van China toen Celtics-speler Enes Kanter de merchandise van zijn team daar verbannen kreeg. Kanter riep China op voor zijn acties in Tibet en in Xinjiang.

Bekende investeerder Kyle Bass prees Kanter voor het uitdagen van China op zijn Twitter-feed op woensdag.

“Elke leidinggevende die dit leest, is op de hoogte, als je denkt dat je het kunt verbergen door wakker te worden”, zegt Hild. ‘We komen je halen, je wordt genoemd.

Kan BlackRock niet vervolgen wegens laster, vroeg ik Hild.

“BlackRock kan met alles bedreigen wat ze willen, maar het heeft geen zin”, vertelde hij me. “Alles wat we zeggen over hun snode investeringen ter ondersteuning van de Chinese Communistische Partij is waar.”

Een voor de hand liggend voorbeeld, hoewel zeker niet illegaal, waren de tientallen miljoenen dollars die BlackRock had geïnvesteerd in Chinese militaire aannemers. President Biden verbeterde een Trump Executive Order dat investeringen in zo’n 50 Chinese defensiebedrijven per 2 augustus verbood. BlackRock en andere bedrijven, waaronder Vanguard, hebben die posities verkocht, zoals vereist door de Executive Order. Toch blijft het punt dat BlackRock, anderen, financierden wat de directeur van de nationale inlichtingendienst en Biden zelf onze grootste strategische rivaliteit noemen.

“Het is onze taak om op te komen voor de Amerikaanse consument”, zegt Hild. “We laten ons door niemand intimideren.”

Eerder deze week bracht The Economist Intelligence Unit hun: Risicovooruitzichten voor 2022. China voert de top 10 aan.

Aan China gerelateerde risico’s omvatten het grootste risico voor 2022, dat de banden tussen de VS en China verslechtert en een volledige ontkoppeling van de wereldeconomie afdwingt. Andere risico’s zijn onder meer een vastgoedcrash in China (nr. 3); China en Taiwan krijgen een schietpartij (nr. 7); en de relatie tussen China en Europa verslechtert (nr. 8), wat soms vreemd kan lijken, aangezien Europa vaak vrij zachtaardig is tegenover China, als het geen enabler is. Het is tenslotte de thuisbasis van Davos. Denk aan het World Economic Forum in 2017 waarin Xi Jinping in feite de leider van de wereldwijde vrije markten werd genoemd.

“Veel bedrijven willen in China zijn vanwege de markt daar. Maar tegelijkertijd zijn ze niet alleen onze concurrenten, ze bedriegen. Ze willen toegang tot onze kapitaalmarkten en spelen niet volgens de regels. We willen dat ze zich aan de regels houden, maar dat doen ze niet’, zei congreslid Juan Vargas in Californië deze week tijdens de hoorzitting over China en Wall Street. “We moeten agressiever worden. We bevinden ons nu in een situatie met China … Ik weet dat onze bedrijven daar willen zijn. Maar we kunnen op deze weg niet verder.”



Source link

Zakelijk