Auto-Parts Miljardair Baba Kalyani neemt deel aan de fel bevochten EV-race van India

Auto-Parts Miljardair Baba Kalyani neemt deel aan de fel bevochten EV-race van India

Bharat Forge, het vlaggenschip van miljardair Baba Kalyani, heeft onlangs zijn plannen onthuld om op de elektrische wagen (EV) van India te springen. Het bedrijf met een omzet van $ 500 miljoen, dat vooral bekend staat om het maken van auto-onderdelen die over de hele wereld worden geëxporteerd, zei dat het via zijn zusterbedrijf Tork Motors elektrische twee- en driewielers gaat produceren. Het eerste model wordt verwacht op de markt in 2022

Tork Motors positioneert zichzelf als India’s eerste premium elektrische motorfietsbedrijf, dat sinds 2009 tweewieleraandrijvingen heeft ontwikkeld. Bharat Forge verwierf in 2018 voor het eerst een belang van 45% in Tork Motors, dat later werd verhoogd tot 49%. Tork Motors ontwikkelt hoogwaardige elektrische motorfietsen en elektrische aandrijflijnen voor driewielers voor vracht en passagiers.

Vorige week zei Bharat Forge dat Tork Motors had voldaan aan de subsidievereisten van het FAME-II-programma (Fase II) van de overheid (Faster Adoption and Manufacturing of Electric Vehicles), een programma gericht op het stimuleren van de aankoop van EV’s met subsidies voor kopers.

De website van Bharat Forge bevat details van het Tork Motors T6X-model, dat naar verluidt nog in ontwikkeling is. Aangedreven door lithium-ionbatterijen, beweert Tork dat de T6X een topsnelheid van 100 km/u kan bereiken en 100 km kan afleggen op één lading. Het wordt ook geleverd met een snellaadfunctie die belooft om binnen een uur tot 80% van de batterij op te laden.

Bharat Forge zal toetreden tot een steeds drukker wordend veld van concurrenten bestaande uit startups zoals Ola Electric en Ather Energy naast vele gevestigde autobedrijven, zoals Hero MotoCorp, Bajaj Auto, TVS Motor Company, Hero Electric, Tata Motors, Mahindra & Mahindra en Hyundai Motor India.

De pandemie eiste een zware tol van Bharat Forge en de omzet van het bedrijf daalde met 20% tot 36,5 miljard roepies ($ 492 miljoen) in het fiscale jaar 2021, maar het begon recentelijk tekenen van herstel te vertonen. Vorige week versloeg het in Pune gevestigde bedrijf de verwachtingen van analisten voor het eerste kwartaal toen het een netto-inkomen van 1,67 miljard roepies rapporteerde op een omzet van 13,7 miljard roepies.

Bharat Forge zei dat de Indiase auto-industrie vorig jaar onder druk bleef staan. de productie van personenauto’s en middelzware en zware bedrijfsvoertuigen in het land daalde met respectievelijk 47% en 24% tussen de boekjaren 2018 en 2021. Naast auto produceert het bedrijf ook componenten voor defensie, ruimtevaart, energie, bouw en mijnbouw, olie en gas, en de spoorweg- en scheepvaartsector.

“We hebben honger naar groei, we hebben een sterke balans, we hebben veel cash op onze balans, we hebben een behoorlijk sterke prestatie”, zei Baba Kalyani vorige week tegen CNBC TV18 na de release van de nieuwste versie van het bedrijf. winst resultaten.

Hij zei dat ze kijken naar mogelijkheden om bedrijven te laten groeien die relevant zijn voor de toekomst, en voegde eraan toe: “We hebben veel parelsnoerachtige investeringen gedaan in technologieruimte die verband houdt met elektrische voertuigen en mobiliteit.”

Bharat Forge heeft ook een belang van 35% in het in het VK gevestigde Tevva Motors, dat aandrijflijnoplossingen ontwikkelt voor commerciële voertuigen met gebruiksrechten voor zijn technologieën in India. Een andere opmerkelijke investering is de 50-50 joint venture die Bharat Forge heeft gevormd met Refu Electronik GmbH uit Duitsland voor de ontwikkeling, productie en verkoop van on-board controllers en componenten voor hybride en elektrische voertuigen.

Source link

Zakelijk