Amazon-voorraad daalt met 3,7% – verdeel het in Amazon-services en -producten

Amazon-voorraad daalt met 3,7% – verdeel het in Amazon-services en -producten

Het is tijd om Amazon op te breken.

Amazon begon in het leven als een website die samenwerkte met de fysieke wereld. Zoals ik in mijn boek schreef, Goliath slaat terug, toen dergelijke partnerschappen niet voldeden aan de doelstellingen voor orderafhandeling van Amazon, bouwde Amazon magazijnen en een logistieke vloot om goederen in twee of minder dagen te leveren.

Ondertussen bouwde het ook servicebedrijven op – waaronder Amazon Web Services, advertenties, externe verkopersservices en Prime-abonnementen – die nu goed zijn voor meer dan de helft van de inkomsten en het grootste deel van de winst.

Een matig winstrapport over het derde kwartaal heeft ervoor gezorgd dat het aandeel – 8,6% gestegen in 2021 – ernstig achterblijft bij de 39% pop van de S&P 500 voor het jaar, volgens Marktoverzicht. De prestaties van de aandelenkoersen van Amazon in 2021 liggen ver achter bij de gemiddelde jaarlijkse stijging van 33,2% in het decennium dat eindigt in 2020.

Hier is een manier om beleggers een kans te geven om terug te keren naar die markt-kloppende aandelenkoersgroei. Amazon zou in tweeën moeten splitsen:

  • Amazon-services – die de activa van zijn AWS, advertenties, externe verkopersdiensten en Prime Subscriptions-eenheden zou houden
  • Amazon-producten die investeerders een belang zou geven in haar fysieke productactiviteiten.

Hoewel dit het fundamentele groeiprobleem van Amazon niet oplost, zou het investeerders de keuze geven of ze willen wedden op de activa-lichte bedrijven van Amazon – wat mij aanspreekt – of de activa-intensieve.

(Ik heb geen financieel belang bij de genoemde effecten).

Amazon’s twee slechte kwartalen onder Andy Jassy

Amazon-oprichter Jeff Bezos droeg de baan van CEO op het juiste moment over aan Andy Jassy. Dat komt omdat beleggers bedrijven belonen die de verwachtingen van analisten voor omzet- en winstgroei overtreffen en hun verwachtingen voor het komende kwartaal verhogen.

Terwijl Amazon dat onder het leiderschap van Bezos heel vaak voor elkaar kreeg, heeft het onder Jassy twee keer op rij gemist en verlaagd.

In het tweede kwartaal zat Jassy bijvoorbeeld in de hot seat toen Amazon tegenvallende resultaten rapporteerde en het aandeel daalde met 7,2%. Zoals ik in juli al schreef, rapporteerde Amazon in het tweede kwartaal een omzet die met 27% steeg, maar daalde maar liefst $ 2,4 miljard onder de schattingen van analisten.

De echte kicker was Jassy’s veel minder rooskleurige – 13% omzetgroeiprognose – voor het derde kwartaal. Dit was veel minder dan Amazon’s 10-jarige gemiddelde omzetgroei van 27,4%. Bovendien lag de geschatte omzet van Amazon tussen $ 106 miljard en $ 112 miljard ongeveer $ 10 miljard onder de consensusschatting.

Op 28 oktober voldeed Amazon opnieuw aan de verwachtingen van beleggers en voorspelde een nog slechter vierde kwartaal. Volgens CNBC, steeg de omzet in het derde kwartaal met 15% tot $ 110,8 miljard – ongeveer $ 810 miljoen minder dan analisten ondervraagd door Refinitiv, terwijl de winst per aandeel van $ 6,12 31% onder de verwachtingen lag.

Amazon voorspelde de omzetgroei in het vierde kwartaal ver onder de schattingen van analisten. Amazon voorspelt een omzetstijging tussen de 4% en 12%, waarvan het middelpunt – $ 135 miljard – $ 7,2 miljard lager is dan de verwachtingen van analisten voor een groei van 13,2%.

Amazon is van plan zijn verplichtingen jegens klanten en partners na te komen door extra geld uit te geven. Zoals Jassy investeerders vertelde, is Amazon van plan om in het vierde kwartaal “enkele miljarden dollars” extra kosten te maken in zijn consumentenactiviteiten als gevolg van “tekorten aan arbeidskrachten, hogere personeelskosten, wereldwijde supply chain-beperkingen en hogere vracht- en verzendkosten”, meldde CNBC. .

Goede vooruitzichten voor Amazon-services

Deze vooruitzichten klinken niet erg veelbelovend voor beleggers. Het financiële rapport van Amazon maakt echter duidelijk dat de aandelen twee heel verschillende soorten bedrijven bevatten: een die ik graag zou willen bezitten en een andere die ik zou vermijden.

Ik wil graag aandelen hebben in Amazon Services. Die bedrijven zijn nu goed voor iets meer dan de helft van de inkomsten en alle winst van Amazon. Zoals CNBC meldde, bedroegen de inkomsten uit AWS, advertenties, externe verkopersdiensten en Prime-abonnementen $ 55,9 miljard. Bovendien stegen de inkomsten van AWS met 39% tot $ 16,11 miljard – $ 630 miljoen meer dan analisten hadden verwacht, volgens CNBC.

De bedrijfswinst van AWS van $ 4,88 miljard heeft Amazon gered van verlies. Immers, de totale bedrijfswinst van Amazon bedroeg $ 880 miljoen in het kwartaal en “zonder de forse winst van AWS zou Amazon een verlies hebben geleden voor het kwartaal”, merkte CNBC op.

Amazon genoot ook een sterke vraag naar zijn digitale advertentieactiviteiten – de eenheid die voornamelijk dat bedrijf omvatte, kende een omzetstijging van 50%, volgens de Wall Street Journal.

Zeker, een ander van zijn dienstverlenende bedrijven presteerde niet zo goed. Met name de inkomsten uit externe verkopersdiensten – commissies op de markt en uitvoerings- en verzendkosten – stegen met 18% tot $ 24,25 miljard – een grote vertraging van 60% Q1-groei en 34% Q2-groei.

De hartverscheurende toekomst van Amazon-producten

De rest van de activiteiten van Amazon wordt gekenmerkt door een vertragende groei en stijgende kosten.

De totale online verkoop, die de afgelopen vier jaar met dubbele cijfers is gegroeid, vertraagde in het derde kwartaal tot 3%. Volgens MarketWatch daalde het bedrijfsresultaat van de Noord-Amerikaanse detailhandel in het derde kwartaal met 61% tot $ 880 miljoen.

De internationale detailhandel – die winstgevend was tijdens de eerste vijf kwartalen van de pandemie – veranderde in het derde kwartaal in een geldverliezer. Zoals MarketWatch meldde, leed zijn internationale winkeleenheid een verlies van $ 911 miljoen.

Amazon verwijst naar deze internationale eenheden als investeringen in verschillende stadia die mogelijk vruchten afwerpen. Zoals CFO Brian Olsavsky tegen investeerders zei: “Gevestigde landen in Europa en Japan presteren dichter bij de Noord-Amerikaanse resultaten.” Daarentegen consumeren andere landen – Brazilië, het Midden-Oosten, Australië, Polen en Zweden – nog steeds contant geld, suggereerde hij.

Naarmate de omzetgroei vertraagt ​​en de verliezen toenemen, maakt Amazon hogere kosten in zijn productactiviteiten. Zoals CNBC opmerkte, voegt Amazon “nieuwe verzendhavens toe en vergroot zijn vloot van vliegtuigen en vrachtwagens; plannen om 275.000 vaste en seizoensmedewerkers in dienst te nemen; en is…aanmeldbonussen van $ 3.000 uitdelen en nieuwe voordelen lanceren, zoals gratis collegegeld.’

De voordelen van het opsplitsen van Amazon in producten en services

Ik denk dat het op de lange termijn goed is voor Amazon om de kosten te maken die nodig zijn om te voldoen aan zijn verplichtingen om klanten de producten die ze bestellen op tijd te leveren. Als deze investeringen de tevredenheid van consumenten en werknemers verbeteren, wordt Amazon op de lange termijn een beter bedrijf.

Het lijkt me echter alsof de verkoop van producten via internet een volwassen industrie is die investeerders geen verwachtingen biedt die de verwachtingen overtreffen. Daarentegen groeien de services van Amazon – met name AWS en digitale advertenties – snel en genereren ze aanzienlijke winsten.

Om zeker te zijn, ik weet niet hoe moeilijk het zou zijn om hun operaties uit elkaar te halen. Toch is het mogelijk dat AWS – bevrijd van Amazon – sneller zou kunnen groeien omdat potentiële klanten niet bang zouden zijn dat het aanmelden bij AWS een e-commercerivaal zou financieren. Ik weet niet of het zou

Hoewel het nauwelijks een perfecte analogie is, is het vermeldenswaard dat wanneer eBay

EBAY
afgesplitst PayPal

PYPL
in juli 2015 presteerden de twee beter dan ze samen waren.

Hoezo? Tussen het moment waarop eBay PayPal overnam (oktober 2002) en het moment waarop PayPal als onafhankelijk bedrijf begon te handelen (juli 2015), steeg het aandeel van eBay met een gemiddeld jaarlijks percentage van 12,9%.

Sindsdien zijn beide bedrijven betere investeringen geweest. eBay-aandelen zijn in de zes jaar en drie maanden sinds de spin-off met een jaarlijks percentage van 16,5% gestegen, terwijl de PayPal-aandelen meer dan twee keer zo snel zijn gestegen – met een jaarlijks tarief van 35,6%.

Als Amazon Amazon Services zou afsplitsen, verwacht ik dat het een betere investering zou zijn.

Source link

Zakelijk