AirAsia rolt ride-hailing uit, breidt voedselleveringen in Maleisië uit terwijl luchtvaartmaatschappij het doel van de super-app nastreeft

AirAsia rolt ride-hailing uit, breidt voedselleveringen in Maleisië uit terwijl luchtvaartmaatschappij het doel van de super-app nastreeft

AirAsia – gecontroleerd door tycoon Tony Fernandes – heeft zijn ride-hailing- en voedselbezorgdiensten in heel Maleisië gelanceerd, aangezien de verliesgevende luchtvaartmaatschappij meer diensten toevoegt om een ​​van de toonaangevende super-apps van Zuidoost-Azië te worden.

De ride-hailing-service zal in eerste instantie beschikbaar zijn in Kuala Lumpur en het bredere Klang Valley-gebied voordat het naar andere delen van het land wordt uitgerold, zei het bedrijf dinsdag. Los daarvan zei AirAsia dat het zijn voedselbezorgdiensten – die het vorig jaar op het hoogtepunt van de pandemie in de Klang-vallei lanceerde – heeft uitgebreid naar Johor Bahru en Malakka, ten noorden van Singapore, waar het bedrijf in maart ook met voedselleveringen begon.

“We zijn voorstander van luchtmobiliteit door de afgelopen 20 jaar meer dan 700 miljoen mensen over de hele wereld te vliegen”, zegt Amanda Woo, CEO van Airasia’s super-app, zei in een verklaring. “Met Airasia Ride willen we mensen in staat stellen zich gemakkelijker te verplaatsen, door volledig gebruik te maken van de Airasia Super App-technologie om te genieten van geweldige ervaringen.”

AirAsia bouwt aan zijn digitale activiteiten terwijl de luchtvaartmaatschappij worstelt met de aanhoudende impact van de door pandemie veroorzaakte malaise in de wereldwijde reisindustrie. Naast ride-hailing en voedselbezorging, heeft AirAsia zich gewaagd aan e-commerce, fintech en logistiek als onderdeel van plannen om een ​​super-app te ontwikkelen die is verankerd in reizen en vrije tijd om te concurreren met de technologiereuzen van Zuidoost-Azië, zoals Grab, GoTo en Sea Group.

Eerder deze maand, SK Groep– gecontroleerd door de Zuid-Koreaanse miljardair Chey Tae-won – stemde ermee in om $ 100 miljoen te investeren in AirAsia’s fintech-eenheid BigPay, waardoor het bedrijf nieuwe middelen krijgt om zijn digitale initiatieven in Zuidoost-Azië te ondersteunen. Vorige week kocht AirAsia-eenheid Teleport het in Penang gevestigde bezorgbedrijf Delivereat. In juli stemde de luchtvaartmaatschappij ermee in om de activiteiten van Gojek in Thailand over te nemen in een aandelenruil die de Indonesische ride-hailing-gigant een belang van 4,8% in AirAsia Digital zal geven.

AirAsia draait zich om naar digitale bedrijven te midden van toenemende verliezen, aangezien reisbeperkingen door Covid-19 het passagiers- en vrachtverkeer verminderen. AirAsia staat zeven opeenvolgende kwartalen in het rood en boekte in het eerste kwartaal een nettoverlies van 767,4 miljoen ringgit ($ 182 miljoen).

Source link

Zakelijk