3 redenen om te investeren in de IPO van $ 20 miljard van Toast

3 redenen om te investeren in de IPO van $ 20 miljard van Toast

Als er één ding is dat ik in de loop der jaren heb geleerd over beleggen, is het dit: niemand kan de toekomst voorspellen. Wat de beste bedrijven onderscheidt – en van hun aandelen een goede investering maakt – is hun vermogen om snel en effectief te handelen wanneer het onverwachte gebeurt.

Meestal ontbreekt het particuliere investeerders aan overtuigend bewijs dat een bedrijf zich kan aanpassen aan dergelijke seismische veranderingen. Een uitzondering op die regel is Boston restaurant-tech leverancier Toast die op 27 augustus een beursgang heeft aangevraagd. Ik zie drie redenen om aandelen in Toast te kopen:

  • Het groeit snel in een grote markt
  • Het paste zich behendig aan aan de pandemie
  • Het managementteam en de cultuur voorspellen veel goeds voor toekomstige groei

(Ik heb geen financieel belang bij de effecten die in dit bericht worden genoemd).

Toast’s zaken en beursintroducties

Toast — die volgens de Boston Wereldbol, verkoopt “tablets voor betalingsverwerking en handheld-apparaten en cloudgebaseerde software voor restaurants om bestellingen, salarisadministratie en marketing te beheren” – werd opgericht in 2011.

Toast wil het leven van de stakeholders van een restaurant gemakkelijker maken. Zoals mede-oprichters Aman Narang, Steve Fredette en Jonathan Grimm schreven in zijn S-1 indienen,,Een restaurant runnen is zwaar. We zijn Toast begonnen om het restaurantwerk wat makkelijker te maken.”

Hoezo? Toast zegt dat de software “gemakkelijk is voor restaurantmedewerkers en laat diners online, persoonlijk of via hun telefoon bestellen. Restaurants kunnen de gastgegevens die het verzamelt ook gebruiken om loyaliteits- en marketingprogramma’s op te stellen,” merkte op Bloomberg.

Toast heeft niet gemeld hoeveel kapitaal het wil ophalen. Het prospectus bevat een “placeholder-bedrag” van $ 100 miljoen dat waarschijnlijk zal veranderen. In februari schatte de Wall Street Journal dat het een IPO-waardering van $ 20 miljard zou zoeken. Toast weigerde commentaar te geven toen ik schreef over de mogelijke beursgang van Toast in februari 2021.

Het groeit snel in een enorme markt

Toast neemt een aandeel in een grote markt. Grand View Research voorspelt dat de markt voor restaurant point of sale (POS) terminals de komende zeven jaar zal groeien van $ 15,5 miljard in 2020 tegen een samengesteld jaarlijks percentage van 6,4%. Tegen 2028, schat Grand View, zal de markt voor POS-software voor restaurants stijgen van 9,3 miljard dollar in 2020 met een gemiddeld jaarlijks percentage van 9,5%.

Aangezien de omzet van Toast sneller groeit dan deze markten, suggereert de logica dat het marktaandeel verovert. Hoeveel sneller? Volgens het prospectus steeg de omzet voor de eerste helft van 2021 met 105% tot $ 704 miljoen.

De financiële toestand van Toast is in 2021 verbeterd. Hoewel het nettoverlies in de eerste helft van 2021 bijna verdubbelde tot $ 235 miljoen, bedroeg de vrije kasstroom in die periode bijna $ 39 miljoen – een grote verbetering ten opzichte van de negatieve $ 129 miljoen aan vrije kasstroom die het verbruikte in de eerste helft van 2020.

Toast heeft veel restaurantklanten. Op 30 juni werd Toast gebruikt in ongeveer 48.000 restaurants en verwerkte het $ 38 miljard aan brutobetalingen – gemiddeld 5,5 miljoen gastbestellingen per dag – in het jaar dat eindigde in juni.

Het aantal klanten is de afgelopen drie en een half jaar zeer snel gegroeid – met een samengesteld jaarlijks percentage van ongeveer 79% van 6.000 restaurants in 2017 tot 47.912 in juni, volgens de S-1.

Waarom groeit het zo snel? Toast biedt restaurants een betere waardepropositie dan concurrerende producten. Zoals ik in februari 2019 schreef, gebruikte Snappy Pattys, een hamburgerrestaurant uit Medford, Mass., eerder Clover – dat later werd overgenomen door First Data

FDC
— als zijn verkooppuntsysteem.

Het restaurant verving Clover omdat “we geen contact met hen konden opnemen. Soms moesten we enkele dagen wachten voordat ze contact met ons opnemen”, zegt eigenaar Nick Dowling.

Dowling verving Clover door Toast. Toast stelde het restaurant in staat om bij te houden wat goed verkocht en wat niet. Toast heeft ook geld bespaard voor Snappy Pattys – Clover kost $ 30.000 per jaar, volgens Dowling. “[Toast] overtreft op alle gebieden tegen een fractie van de kosten van andere kassasystemen,” zei hij.

Met slechts 6% van de 860.000 restaurants in de VS op zijn platform, ziet Toast een aanzienlijk groeipotentieel.

Het paste zich met behendigheid aan de pandemie aan

Het leiderschapsteam van Toast heeft zich effectief aangepast aan de pandemie. Toen de pandemie restaurants sloot, heeft Toast de kosten verlaagd en zijn diensten opnieuw ingericht om restaurants te helpen zich aan te passen door klanten online te laten bestellen en ofwel op te halen in het restaurant of thuis te laten bezorgen.

Helaas voor Toast sloeg de pandemie toe kort nadat het een grote kapitaalronde had opgebracht. In februari 2020 haalde het bedrijf $ 400 miljoen op tegen een waardering van $ 4,9 miljard.

Twee maanden later sloot de pandemie veel restaurants, waardoor de omzet van Toast met meer dan 80% daalde. In april schrapte Toast 50% van zijn personeel, verlaagde het salaris van leidinggevenden, bevroor het personeelsbestand, stopte bonussen en trok jobaanbiedingen terug.

Halverwege 2020 was de omzet weer hersteld. Wat zat er achter het herstel van Toast? De software hielp restaurants om snel over te schakelen van in-house dining – wat door de pandemie radicaal werd ingeperkt – naar het afhalen van maaltijden in het restaurant en het verkopen van cadeaubonnen.

Tegen november 2020 waren de activiteiten van Toast weer aan het brullen en steeg de waardering tot $ 8 miljard.

Toen ik Toast in februari vroeg naar het Journal-rapport van zijn beursgang ter waarde van $ 20 miljard, vertelde het bedrijf me: “Toast geeft geen commentaar op gespeculeerde financiële transacties. -19 gezondheidscrisis en het bevorderen van onze missie om de restaurantgemeenschap in staat te stellen gasten te verrassen, te doen waar ze van houden en te gedijen.”

Het managementteam en de cultuur zullen de aanhoudende groei stimuleren

Hoe kon Toast de juiste zetten doen? Waarom is het goed gepositioneerd om zich aan te passen aan alle onverwachte bedreigingen en kansen die zich in de toekomst kunnen voordoen? In een notendop, de antwoorden zijn het management en de cultuur van Toast.

Toast werd in 2011 opgericht door Aman Narang, Jon Grimm en Steve Fredette, die samenwerkten bij Endeca, een softwarebedrijf uit Cambridge, Mass., dat Oracle in oktober 2011 voor $ 1,1 miljard verwierf. oprichter van Endeca

Toast boekte geen succes met zijn eerste product, maar genoot wel van een sterke vraag na het bouwen van een nieuw product. In een interview in 2019 vertelde Fredette (die ik voor het eerst interviewde voor een column in oktober 2017 in de Worcester Telegram & Gazette), Narang en Grimm, vertelden me dat het oorspronkelijke product van Toast – een app voor restaurantsalarissen – worstelde.

Hun spil naar een POS-app was echter zo populair dat Toast de vraag niet kon bijhouden. Ze ontdekten specifieke waarden die hun vroege groei dreven. Zoals Narang zei: “In de begintijd was ons succes te danken aan het feit dat we dicht bij de klanten stonden en ervoor zorgden dat we onze klanten succesvol maakten.”

Grimm, die opgroeide in een klein boerendorpje in Kansas, zei: “We hadden het vertrouwen om mensen te negeren die ons vertelden dat we zouden falen omdat we ons op een drukke markt bevonden.” Ironisch genoeg kwam dat gevoel van vertrouwen voort uit wat Grimm noemde “een cultuur zonder ego – goed doen door de klant – in plaats van flitsende, zelfpromotie.”

Fredette – die probeerde te concurreren met Facebook toen Mark Zuckerberg een Harvard-student was en een aanbod om een ​​van de eerste werknemers te worden afwees – benadrukte het belang van “leren wat onze oorspronkelijke strategie heeft laten werken en het goede voorbeeld geven in plaats van waarden te verwoorden.”

In plaats van de cultuur te definiëren toen het bedrijf begon, probeerden de medeoprichters te begrijpen welke waarden bijdroegen aan het succes ervan.

Ze identificeerden werknemers die ‘de cultuur droegen’ en vroegen hen welke waarden Toast dreven. Zoals Narang zei: “Toen we 80 tot 100 werknemers bereikten, identificeerden we 10 tot 30 van onze medewerkers die het best in lijn waren met onze kernwaarden. We hebben de zes kernwaarden van het bedrijf gefocust door te vragen: ‘Wat betekent het om hier succesvol te zijn? ‘”

Ze gebruikten de cultuur ook om potentiële werknemers buiten de deur te houden die niet bij de cultuur pasten. Zoals Fredette me vertelde, interviewde hij een kandidaat voor een technische functie en vroeg hem: “‘Wat vind je van ons team?’ De kandidaat antwoordde: ‘Gewoon goed.” Fredette dacht bij zichzelf: ‘Hij deed het goed op de technische vragen, maar waarom zou je dat zeggen? Als we iemand in dienst nemen die giftig is, zal het zich verspreiden.’

Toast zag zichzelf die cultuur toepassen op een enorme, onaangeboorde markt. Zoals CEO Chris Comparato – die in februari 2015 als CEO bij Toast kwam werken – me in een interview in april 2019 vertelde: “Ik heb een obsessie voor klantensucces. Ons platform geeft restaurants een boost in dezelfde winkelomzet en operationele efficiëntie. Het biedt data-analyse en stelt medewerkers in staat om gasten te verrassen.”

Als Toast deze cultuur als beursgenoteerd bedrijf kan behouden, verwacht ik dat het snel zal blijven groeien.

Is Toast $ 20 miljard of $ 67 miljard waard?

Hoeveel is Tosti waard? We zullen moeten wachten tot het openbaar wordt om erachter te komen.

Hoewel de waardering van $ 20 miljard populair lijkt in de financiële media, kwam ik op wat waarschijnlijk een enorm optimistische waarde is door te kijken naar een vergelijkbaar beursgenoteerd bedrijf.

Olo, een in Manhattan gevestigde softwareleverancier voor het bestellen van voedsel, ging in maart 2021 naar de beurs en het aandeel is sindsdien met 29% gestegen tot een marktkapitalisatie van $ 6,9 miljard.

Voor de eerste zes maanden van 2021 bedroegen de inkomsten van Olo $ 72 miljoen (een stijging van 80%) – Olo wordt gewaardeerd op 96 keer de omzet in het eerste halfjaar. Het toepassen van dat hoge veelvoud kan ongepast laag zijn, aangezien Toast veel sneller groeit – 105% – dan Olo.

Om conservatief te zijn, heb ik Olo’s marktkapitalisatie/verkopen in het eerste halfjaar echter vermenigvuldigd met Toast’s $ 706 miljoen aan omzet in het eerste halfjaar – wat een schatting opleverde van $ 67,2 miljard voor Toast’s waarde.

Als mijn schatting ergens in het ballenpark ligt, zou de IPO-waardering van $ 20 miljard voor Toast in februari veel geld op tafel leggen.

Source link

Zakelijk